De Voordelen Van Marktsegmentatie (Inclusief tips Om JOUW Nichemarkt Af Te Bakenen)

Above the market

Een online community-, leer- en evenementenplatform is een uitstekende manier om de expert te worden binnen een nichemarkt. Bij Platform Essentials werken we er keihard aan om ondernemers te helpen deze positie te bemachtigen! 

Deze blogreeks hoort bij de eerste stappen van de Platform Lanceer Strategie cursus (alleen beschikbaar voor klanten van PFE). We gaan in deze blogreeks in op de volgende stappen:

  1. je doelgroep bepalen
  2. je nichemarkt afbakenen
  3. doelgerichte content schrijven
  4. je kernboodschap formuleren 

In dit blog gaan we dieper in op stap 2: het afbakenen van je nichemarkt. 

In het vorige blog Hoe Bepaal Je Je Doelgroep? Vind je Target Audience in 4 Simpele Stappen heb je gezien hoe je je doelgroep kunt bepalen. Maar met alleen een beeld van je doelgroep ben je er nog niet.

Hoe succesvol je een bepaalde doelgroep kunt benaderen hangt bijvoorbeeld ook af van je concurrenten. Daarom is het belangrijk jouw niche af te bakenen.  

Het bepalen van een nichemarkt is een krachtige tool voor (startende) ondernemers, waarin een bedrijf of expert zich positioneert als expert en zo een specifieke doelgroep weet te bereiken waarin over het algemeen minder concurrentie is. 

Het duidelijk afbakenen van jouw nichemarkt is een van de belangrijkste stappen voor het hebben van een succesvolle onderneming. Het is ook een van de moeilijkste!

Wat Is Een Nichemarkt?

Ten eerste is het goed even stil te staan bij de definitie van een nichemarkt. Heel kort door de bocht is dat het volgende:

Een nichemarkt is een specifiek marktsegment met relatief weinig concurrenten waarin specialistische diensten of goederen vereist zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een autoverkoper. Ben je de enige autoverkoper dan heb je een duidelijke nichemarkt, maar als je moet concurreren met duizenden anderen dan wordt het al lastiger. 

Lang niet ieder product of dienst heeft iets unieks, de meeste zijn zelfs gewoon praktisch hetzelfde. Om die reden is het belangrijk een beeld te krijgen van de markt, van je concurrenten en van de doelgroep die je nu al voor ogen hebt.

Hoe kleiner de nichemarkt waarin jij je bevindt, hoe groter de kans is dat jij de expert wordt binnen dit segment. Aan de andere kant is het ook belangrijk dat er genoeg vraag is naar diensten en/of producten binnen deze niche. 

Wat Zijn De Voordelen Van Een Nichemarkt?

Het hebben van een duidelijke afgebakende nichemarkt is erg belangrijk voor je marketing en voor je dienstverlening in het algemeen. Het is een stap die aan de basis staat van iedere online marketing-strategie.  

Vaak zien ondernemers het kiezen van een marktsegment als het verkleinen van de potentie om te verkopen of het snijden in de winstmarge. Het maken van de stap om de marketing op een specifieke niche te richten wordt dus gezien als een groot risico. 

De realiteit is echter dat het de meest krachtige tool is om je concept/onderneming op de markt te zetten.  

Hier zijn een vijftal redenen voor te noemen:

  1. Je kunt je maximale energie op een beperkte topic en groep focussen. Hierdoor weet je precies waar en hoe je jouw dienst/product onder de aandacht kan brengen.
  2. Je kunt je website optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, waardoor je beter vindbaar bent voor mensen die specifiek zoeken binnen jouw nichemarkt.
  3. Je kunt met je website jouw nichemarkt beter bedienen doordat je ingaat op problemen en oplossingen die specifiek zijn voor de doelgroep. 
  4. Met een duidelijk afgebakende nichemarkt wordt het veel makkelijker om nieuwe producten of diensten te ontplooien. Je kunt, op basis van communicatie met je ‘target audience’, ook veel sneller nieuwe ideeën opdoen en zien waar vraag naar is.
  5. Je wordt veel sneller gezien als een autoriteit in jouw markt. Mensen gaan je zien als een expert. Ze zullen dan eerst aan jou denken bij een bepaald probleem of in bepaalde situaties. 

Als je een goede nichemarkt bedient heb je een groot voordeel dat je daarin relatief ‘alleen’ zit. Andere kleine ondernemingen weten mogelijk niet van het bestaan van die niche af en grote bedrijven zullen zich hier niet mee bezig willen houden. 

Het bedienen van een niche is bij het presenteren van jezelf, je concept of onderneming op internet nog belangrijker dan in het ‘echt’. Waar je in de echte wereld meerdere zintuigen hebt om twee aanbieders op basis van vele factoren te vergelijken, moet je het op internet vooral doen met een beeld dat geschapen wordt door de persoon die jouw probleem kan oplossen. 

Om zoveel mogelijk zekerheid te krijgen over de kwaliteit van een bepaalde ondersteuning kiezen mensen op internet veel sneller voor een niche-expert, dan voor een ‘manusje van alles’.

Hoe Bepaal Je Je Nichemarkt? 

Of je nu een concept in gedachten hebt, of een onderneming hebt die al een tijd draaiende is, het bepalen van je nichemarkt is één van de moeilijkste stappen voor ondernemers. 

De beste manier om je nichemarkt te definiëren is door de reikwijdte van jouw markt te bepalen. Vraag jezelf af of er genoeg betalende en terugkerende klanten bestaan, of de niche stabiel of tijdelijk is, of je genoeg content en traffic kunt genereren en hoe de concurrentie is. 

Om succesvol je online marketing te kunnen ontplooien moet je nu, naast een duidelijk beeld van je target audience, de ‘reikwijdte’ van jouw specifieke markt bepalen. Dit zal het marktsegment worden waarin jij jezelf gaat profileren. 

Stel jezelf hiervoor de volgende vragen:

Zijn er (genoeg) betalende mensen in je niche?

Als het goed is, heb je tijdens het bepalen van je doelgroep gekeken of er betalende klanten zijn voor jouw dienst en/of product. 

Nu is het tijd te kijken naar betalende klanten in combinatie met eigenschappen van de markt, zoals concurrentie en mogelijkheden om bij deze mensen onder de aandacht te komen. Blijf je ervan bewust dat deze vraag altijd het belangrijkste is voor iedere onderneming.

Kun je terugkerende klanten krijgen?

Het krijgen van klanten via online marketing is een uitdaging die tijd kost. Voor iedere klant geldt dat ze ten eerste geïnteresseerd moeten zijn in je niche, dat ze dan jouw online marketing onder ogen krijgen en jou dan ook nog vertrouwen om een dienst/product van af te nemen. 

Dit kan veel tijd en geld kosten. Maar als ze eenmaal klant bij je zijn geweest wordt het marketing- en verkoopproces opeens een stuk makkelijker. 

Als jouw product of dienst het probleem van de klant voor altijd oplost is dat natuurlijk mooi, maar zakelijk niet heel gunstig. Een niche waarin je terugkerende klanten kunt krijgen of gevarieerde producten of diensten aan kan bieden heeft daarom de voorkeur. 

Denk bijvoorbeeld aan een abonnement voor ondersteuning/kennisdeling of een ebook met extra informatie over een workshop die je gegeven hebt. In het geval van een platform kun je ook denken aan het netwerk-component, waar je mensen via een membership toegang kunt geven.

Is je niche tijdelijk/een hype of is het stabiel?

Een tijdelijke niche kan in korte tijd veel klanten opleveren. Je kunt bijvoorbeeld alles weten over de IBAN-veranderingen en wat dit betekent voor een bedrijf, maar als IBAN over een jaar gemeengoed is geworden zul je nauwelijks meer klanten kunnen vinden. 

Financieel advies zal daarentegen altijd nodig blijven voor bedrijven. Je bedrijf en marketing bouwen rond een tijdelijk topic of issue is dus niet altijd aan te raden. 

Het is beter niet te focussen op één product of dienst, maar meerdere producten of diensten te ontwikkelen die gericht zijn op een nichemarkt. Zo kun je met jouw onderneming veel langer de niche bedienen en kun je jouw product of dienst gemakkelijk aanpassen naar ontwikkelingen binnen dit marktsegment. 

Kun je genoeg content genereren over het onderwerp?

Voor online marketing is het genereren van content cruciaal. We gaan hier in de Platform Academy nog uitgebreid op in. 

Voor het afbakenen van je nichemarkt is het belangrijk te bedenken hoeveel content je over je niche kunt genereren. Denk daarbij niet alleen aan blogteksten, maar ook aan infographics, video’s, plaatjes en andere multimedia. 

Zie dit als de voeding die je doelgroep aan jou geboeid blijft houden. Zeker als je een kennisproduct- of dienst verkoopt is dit een erg belangrijk onderdeel van je marketing.

Zijn er genoeg manieren om ‘traffic’ te genereren naar je website?

Het genereren van content is heel belangrijk, maar als niemand die content kan – of wil – vinden dan is het snel einde oefening. 

Je moet dus zeker weten dat er online geïnteresseerden zijn in je niche en je moet erachter zien te komen waar jouw target audience online hun informatie vandaan haalt. Denk daarbij aan de volgende online media:

  • Zijn er Facebook-groepen binnen je niche?
  • Zijn er Linkedin-communities en/-of worden er op Linkedin vragen gesteld die betrekking hebben op jouw nichemarkt:
  • Zijn er Twitter-hashtags of invloedrijke Twitteraars binnen jouw nichemarkt actief?
  • Zijn er plaatjes over je nichemarkt beschikbaar op Pinterest?
  • Zijn er invloedrijke Instagrammers die een populair en succesvol account hebben? 
  • Zijn er specifieke (community-)sites die betrekking hebben op jouw nichemarkt? 

Een uitgebreide analyse van deze bronnen kan je helpen nieuwe nichediensten aan te bieden en inzicht geven in de concurrenten die online reeds actief zijn. 

Zijn er concurrenten waar je van kunt profiteren?

Als er in jouw nichemarkt veel concurrenten zitten betekent dat niet direct dat het geen goede nichemarkt is. Het aanwezig zijn van concurrenten is een goede indicatie dat er überhaupt een markt is! 

Het kan natuurlijk dat je net een niche aanboort waar je echt de eerste en enige aanbieder bent, maar de kans dat de vraag dan achterwege blijft is vrij groot. Concurrentie is goed om een aantal redenen: 

  • In feite ‘deel’ je een deel van je marketing. Een autoverkoper die reclame maakt voor een auto zal natuurlijk specifiek de eigen auto onder de aandacht brengen, maar brengt daarmee tegelijkertijd het onderwerp ‘auto’ onder de aandacht, wat ook invloed heeft op de aandacht voor andere auto’s. 
  • Je kunt zien hoe anderen hun marketing vormgeven en daarvan leren. Waar maken ze reclame? Op welke manier spreken ze hun target audience aan?
  • In sommige gevallen kan het handig zijn samenwerking te zoeken met je concurrent om een uitgebreidere dienst aan te kunnen bieden en meer mensen te bereiken. 
  • Het kan financieel interessant zijn voor jou of een concurrent om elkaar te helpen met de verkoop van een specifiek product of dienst. Door affiliate-afspraken te maken kun je elkaar klanten ‘toespelen’. Dit is een hele populaire vorm van online-marketing omdat de ‘aanbeveling’ dan komt van iemand die het marketingproces van relaties opbouwen al heeft gedaan voor zijn/haar specifieke doelgroep. 

Concurrenten zijn dus niet verkeerd. Als je er maar voor zorgt dat je je binnen jouw nichemarkt altijd nog weer kunt onderscheiden van anderen middels je producten/diensten of middels je benadering van die markt. 

_________________

Bij Platform Essentials krijg je in één keer alle tools tot je beschikking die je nodig hebt om een succesvol platform neer te zetten. En een succesvol platform is de perfecte manier om de expert te worden van jouw nichemarkt. 

gerelateerde artikelen

Reacties