Hoe Bepaal Je Je Doelgroep? Vind je Target Audience in 4 Simpele Stappen

Pizza chef in action at local pizzeria business

Deze blogreeks bestaat uit vier delen, waarin we even terug gaan naar de basis van je onderneming: voor wie je het doet, wat je te bieden hebt en hoe je deze mensen kunt overtuigen dat jij hen kan helpen. Deze basis is belangrijk om op een slimme manier je platform en community goed te kunnen lanceren.

In deze korte blog reeks gaan we in op:

  1. je doelgroep bepalen
  2. je nichemarkt afbakenen
  3. je target audience overtuigen
  4. je kernboodschap formuleren 

Deze blogreeks hoort bij de eerste stappen van de Platform Lanceer Strategie cursus (alleen beschikbaar voor klanten van PFE).

Dit blog is het eerste deel van deze reeks en zal erop focussen hoe je je doelgroep kunt vinden. Het is de eerste stap om dĆ© expert te worden binnen jouw niche. En bij Platform Essentials weten we al jaren dat dĆ”t een perfecte marketingstrategie is! 

De belangrijkste factor voor online marketing is niet wat je online zet, maar voor wie je dat doet:  je publiek, of in marketingtermen: je ā€˜target audienceā€™ (doelgroep). Om een succesvolle online marketing te voeren is het cruciaal dat je hier zo specifiek mogelijk bent. 

Je kunt je doelgroep bepalen door de demografische kenmerken, de psychografische factoren en het grootste probleem of de belangrijkst begeerten van jouw doelgroep zo specifiek mogelijk te definiƫren. Zorg ervoor dat jouw product of dienst hier zo precies mogelijk een oplossing biedt.

‘If you can’t define them, you can’t find them’

Hoe beter je jouw doelgroep voor ogen hebt, hoe beter je die doelgroep specifiek kunt targetten met je communicatie. 

Wat Is Het Belang Van Een Doelgroep? 

Marketing – en met name online marketing – draait om focussen. Het is belangrijk je aandacht te richten op de mensen die er toe doen: je doelgroep. Hoe scherper je je doelgroep voor ogen hebt, hoe beter jij ze kunt bedienen, hoe meer jij een expert voor hen kan zijn, hoe beter zij jou kunnen vinden. 

Bij marketing kun je niet iedereen tevreden houden. Veel bedrijven maken de fout om iedereen die geĆÆnteresseerd is in de diensten te targetten in hun marketing. Maar zelfs als een markt al ā€˜afgebakendā€™ lijkt is dit vaak nog veel te breed. 

Voorbeelden zijn bedrijven die zich richten op studenten, huismoeders, autobezitters of werkgevers. Grote bedrijven hebben misschien het geld en de middelen om een algemene reclame te maken voor naamsbekendheid onder ā€˜zoveel mogelijk mensenā€™, maar als klein bedrijf heb je die luxe niet. 

Het focussen op een kleine doelgroep zorgt er vooral voor dat je jouw marketingkosten en -energie kunt beperken tot een kleine groep mensen waarvan het veel waarschijnlijker is dat ze daadwerkelijk klant van je worden. 

Dit is niet alleen efficiƫnter, het resulteert er ook in dat jij niet jouw doelgroep hoeft te zoeken, maar dat zij jou vinden.

Wees daarbij niet bang dat je mensen ā€˜uitsluitā€™. Je richt je in je marketing weliswaar op een zeer beperkte groep, maar dat hoeft niet te betekenen dat je de mensen die niet aan die criteria voldoen niet ook kunt bedienen. 

Presenteer Jezelf Als de Expert van Jouw Doelgroep

De enige manier om hier als kleiner bedrijf mee te concurreren is door je op een beperkte niche-markt te richten met een specifieke doelgroep en je te presenteren als expert. 

Denk bijvoorbeeld aan de eigen keuzes die je maakt als je online eten wilt bestellen. Misschien wil je een pizza. Uiteraard wil je dan ook de lekkerste pizza van de beste pizzabakker. Er zijn honderden pizzabakkers, dus waarop baseer jij je keuze als het gaat om kwaliteit?

Een restaurant die zijn tijd verdeelt tussen pizzaā€™s en andere gerechten (shoarma/patat) heeft waarschijnlijk kwalitatief mindere pizzaā€™s dan een restaurant die uitsluitend pizzaā€™s bakt. De meeste mensen zullen dus kiezen voor de tweede optie en zijn daar zelfs bereid wat meer voor te betalen. 

Je neemt het immers af van een specialist.

Van cruciaal belang is dus dat jij gezien wordt als een expert in een specifieke niche voor jouw ‘target audience’. 

4 Stappen Om je Doelgroep Te Bepalen

Eerst moet je je doelgroep duidelijk voor ogen krijgen. Zo kom je beter te weten wat zij graag willen en hoe je ze uiteindelijk kunt overtuigen. 

Als je de onderliggende problemen van je doelgroep kunt achterhalen dan kun je ze sneller herkennen en ben je veel beter in staat ze aan te spreken. Hoe beter je begrijpt waarom je ā€˜target audienceā€™ producten of diensten zoals de jouwe zoeken, hoe beter je die klanten kunt bedienen. 

1.Bepaal Voor Welk Publiek Jouw Dienst Of Product Gemaakt Is

Je hebt een concept in gedachten of je onderneming loopt al een tijdje. In beide gevallen heb je al een intuĆÆtief idee van je doelgroep. Om je doelgroep te definiĆ«ren kijk je eerst naar jezelf en je concept/product: 

  1. Wat is de oplossing dat jouw product of dienst biedt? En: welk probleem lost het op?
  2. Wat is het doel van wat je verkoopt? Vat dit in eerste instantie in Ć©Ć©n zin samen en analyseer dit doel: lost dit daadwerkelijk het probleem op?
  3. Wat maakt jouw product of dienst uniek?

Als je bovenstaande factoren duidelijk hebt, bedenk dan wie dit concept/deze oplossing nodig heeft en, het allerbelangrijkste: welke mensen er geld voor over hebben. 

Wil je bijvoorbeeld waterputten slaan in noord-Oeganda, dan moet je dus niet de mensen in gedachten hebben waar je het eigenlijk voor doet (arme dorpelingen die schoon drinkwater nodig hebben), maar de mensen die hieraan willen bijdragen en daarvoor de financiĆ«le middelen hebben.  

Heb je geen doelgroep waar je iets aan kunt verdienen, dan heb je geen duurzaam concept of product. Dit hoeft niet te betekenen dat je concept niet deugt, maar wel dat je de insteek moet veranderen: welke doelgroep kan jou wƩl betalen? Wie zijn je potentiƫle klanten?

2. Bepaal De Demografische Factoren Van Jouw Doelgroep

Maak nu op basis van het bovenstaande een zo volledig mogelijke lijst van demografische factoren. Wat weet je van jouw potentiƫle klanten met betrekking tot zaken als:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Beroep
  • Nationaliteit
  • Locatie
  • Inkomen
  • Educatie
  • Etnische achtergrond
  • Etc.

Welke van deze factoren onderscheiden jouw potentiĆ«le klanten van andere mensen? Welke factoren wegen zwaar als het gaat om het afnemen van jouw product of dienst?  

3. Bepaal De Psychografische Factoren Van Jouw Doelgroep

Na de demografische factoren maak je een lijst van psychografische factoren. Ga na wat je weet van je potentiƫle klanten over persoonlijke eigenschappen, zoals:

  • Persoonlijkheid
  • Levenshouding
  • Normen
  • Waarden
  • Interesses/hobbies
  • Gedrag
  • Etc.

Stel jezelf de vraag hoe jouw product of dienst past in het leven van deze persoon. 

Met deze lijst kun je vragen beantwoorden als: hoe en waar nemen ze jouw diensten of producten af? Welke eigenschappen van jouw dienst of product spreken hen het meeste aan? Welke media gebruiken zij voor hun informatie? En, heel belangrijk: wat kopen zij nog meer?

4. Bepaal Het Grootste Probleem Of De Grootste Begeerte Van Jouw Doelgroep

Je kunt ervan uitgaan dat iedere potentiĆ«le klant iets heeft waar hij of zij ‘s nachts wakker van ligt. Dit kan net zo goed een probleem zijn als iets waar hij/zij heel enthousiast van wordt. 

Stel jezelf de vraag wat hun meest prangende probleem of begeerte is en bekijk hoe jouw dienst of product hier een oplossing voor kan bieden. Gaat het om een blijvend of een tijdelijk probleem/begeerte? Is het een luxeprobleem of een basisbehoefte?

Wat het ook mag zijn: dit is de toegang naar je doelgroep, de trigger die ervoor kan zorgen dat je met ze in contact komt en een uitnodiging in hun leven is. 

_____________

Bij Platform Essentials krijg je in Ć©Ć©n keer alle tools tot je beschikking die je nodig hebt om een succesvol platform neer te zetten. En een succesvol platform is de perfecte manier om de expert te worden van jouw nichemarkt.

Blog Updates

gerelateerde artikelen

Reacties