Online Marketing: 11 Ideeën (PLUS Ervaringen & Overwegingen)

Emails on a laptop screen, wooden desk, office background. 3d illustration

Er is waarschijnlijk geen groter buzzword dan “Marketing”. En er zijn ook maar weinig one-fits-all strategieën die op iedere onderneming van toepassing zijn. Maar, hoe weet je dan wat goede marketing strategieën zijn? 

Er is geen beter advies dan dat van experts die uit eigen hand ervaren (hebben) wat wel en niet werkt. Tijdens onze Platform Lanceer Strategie vroegen we aan onze deelnemers wat werkt voor hen. En waar ze mee worstelen. Op basis daarvan hebben we het perfecte lijstje samengesteld, inclusief tips om problemen te voorkomen.

De weggevers: 

  • Focus op wat werkt (voor JOU)
  • Recycle je content 
  • Know-Like-Trust

En hoe je dat kunt doen, lees je hieronder… 

1. Listbuilding met Gratis Weggever

Listbuilding is één van de meest gebruikte tools om je bedrijf te promoten. Een lijst potentiële klanten is een ontzettend krachtige tool om mensen op de hoogte te brengen van JOU en jouw bedrijf. 

  • Listbuilding is het verzamelen van e-mailadressen zodat je direct met hen kan communiceren. Dankzij listbuilding heb je een voet tussen de deur om jouw target audience te bereiken en met hen te kunnen communiceren. Het zijn dus niet zomaar random e-mailadressen, het zijn e-mailadressen van relevante mensen: potentiële klanten. 

Wanneer je de mogelijkheid hebt te communiceren met jouw doelgroep, kan je een relatie met ze opbouwen. Niet door mensen één keer een aanbieding te mailen, maar door regelmatig een persoonlijk, behulpzaam, nuttig, origineel, puur bericht te sturen, zodat ze je gaan vertrouwen

Later in dit blog gaan we verder in op de reden dat een persoonlijke benadering zo belangrijk is voor goede marketing. 

Best Practices: 

Listbuilding werkt het beste wanneer mensen er iets voor terug krijgen. Mensen moeten namelijk wel een goede reden hebben om hun e-mailadres aan jou door te geven. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een nieuwsupdate (je ontvangt een update wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn in je specifieke niche – als mensen zich hiervoor aanmelden dan weet je zeker dat ze de juiste doelgroep zijn). 
  • Korting op een dienst / product (Meld je aan en ontvang 10% korting)
  • Een gratis weggever:
    • E-Book
    • Webinar 
    • E-zine (Online Magazine)
    • Community toegang
    • Printable / Cheatsheet
    • Nieuwsbrieven met nuttige tips & info

Listbuilding zelf kan vervolgens gebruikt worden om nieuwe producten te promoten of speciale aanbiedingen te doen, maar hou er wel rekening mee dat mensen eerst dat vertrouwen nodig hebben. 

Het meest voor de hand liggende gebruik van listbuilding is het versturen van nieuwsbrieven, updates en aanbiedingen. Het is de perfecte manier om een relatie op te bouwen met je doelgroep.

2. Nieuwsbrieven

Je kunt het versturen van een nieuwsbrief zo intensief maken als je zelf wilt: verstuur hem één keer per maand of iedere dag, áls je hem maar verstuurt. Het versturen van een nieuwsbrief is een vrijblijvende, maar ook effectieve manier om potentiële klanten te werven.

Een goede nieuwsbrief doet één of meer van volgende dingen:

  • Top-of-mind blijven 
  • Persoonlijke relatie opbouwen
  • Doelgroep van informatie voorzien
  • Autoriteit opbouwen 
  • Ambassadeurs krijgen
  • (Uiteindelijke) verkopen van je producten/diensten

Wat is het doel van je nieuwsbrief?

Een veelvoorkomende uitdaging met betrekking tot nieuwsbrieven is de conversie. Idealiter dragen nieuwsbrieven bij aan je conversie, maar dit hoeft niet per se het enige doel van je nieuwsbrief te zijn. Vaak leiden nieuwsbrieven namelijk niet direct tot nieuwe klanten of extra verkopen, maar is het vooral de bestaande community die gevoed wordt met nuttige informatie. 

  • Dit is óók een krachtig doel van de nieuwsbrief: verstuur je nieuwsbrief met goede info om top of mind van je potentiële klanten te blijven. Wanneer ze klaar zijn voor jouw product of dienst, zullen ze eerst aan jou denken en niet aan de concurrent. 

Dus, uitdaging of niet, de kracht van e-mailmarketing zit hem in de herhaling. Laat jezelf zien in je nieuwsbrief en bouw een persoonlijke relatie op met mensen binnen jouw niche. 

Best Practices: 

  • Maak e-mails persoonlijk zodat je klanten je leren kennen, zich in jouw verhaal herkennen en vervolgens op je gaan vertrouwen. 
  • Het is meestal beter gewoon een nieuwsbrief te versturen dan helemaal nooit op dat verzend-knopje te klikken. Stuur die mail gewoon want zo kan je jezelf laten zien aan je klanten. Gebruik eventuele feedback om je volgende nieuwsbrief nóg beter te maken. 
  • Denk aan praktische dingen zoals een wekelijkse tip of een korte how-to. 

Hoe houd je nieuwsbrieven interessant? 

Vaak melden mensen zich aan voor een nieuwsbrief omdat ze geïnteresseerd zijn in de gratis weggever. Maar dan komt de belangrijke vraag: hoe vul je je nieuwsbrieven met relevante informatie? 

Met name wanneer je als onderneming verschillende doelgroepen hebt, kan het lastig zijn goede, doelgerichte nieuwsbrieven te schrijven. Ook voor onze ondernemers is dit vaak een struikelblok.

Best Practices: 

Zorg ervoor dat je je doelgroep categoriseert en processen automatiseert. Work smarter, not harder!

  • Breng buttons op je site aan om doelgroepen in de juiste categorieën te laten stromen. Doe hetzelfde bij de aanmelding van je nieuwsbrief met bijvoorbeeld selectievakjes.
  • Hergebruik content, maar zorg er wel voor dat je het personaliseert. Zorg ervoor dat je één nieuwsbrief kan versturen en slechts kleine tweaks hoeft aan te brengen om verschillende nieuwsbrieven te schrijven (gericht aan de verschillende doelgroepen)
  • Slim automatiseren kan met de juiste online marketing tools. In de Platform Lanceer Strategie gaan we hier verder op in.

3. Persoonlijke benadering 

Een van de meest efficiënte vormen van marketing is de persoonlijke benadering. En ook de meest tijdrovende. En de spannendste. Persoonlijk contact zorgt ervoor dat de klant meteen al zijn vragen beantwoord krijgt en tegelijkertijd vertrouwen kan opbouwen. 

De drempel om daadwerkelijk klant te worden wordt aanzienlijk verlaagd door gebruik te maken van een persoonlijke benadering. 

Het meest voorkomende knelpunt bij persoonlijk contact is de grens tussen ‘leuk contact’ en ‘te pusherig zijn’. Veel ondernemers worstelen hiermee. 

Best Practices:

  • Gebruik een tool (bijvoorbeeld Calendly) om potentiële klanten een afspraak met jou in te laten plannen (vaak via Zoom). De klant bepaalt dan of hij/zij geïnteresseerd is of niet en wordt niet zomaar belaagd met verkoperspraat zonder daar gevraagd om te hebben. 
  • Probeer persoonlijk contact vooral te gebruiken om informatie te winnen. Stel vragen aan de klant: Wat is het probleem? Naar wat voor oplossing is de klant op zoek? Als die vragen aansluiten op jouw product hoef je eigenlijk niets meer te verkopen! 

Een ander bezwaar van de persoonlijke benadering is dat het een grote tijdsinvestering kan zijn om naar iedereen persoonlijk uit te reiken en om vervolgens al deze contacten te onderhouden. 

Dit betekent echter niet dat je niet een hele persoonlijke e-mail naar 10.000 mensen tegelijk kunt sturen. De kracht zit hem in authentiek zijn en een schrijfstijl die persoonlijk overkomt. De meeste mensen zullen begrijpen dat het een mail is die je naar meerdere mensen stuurt, maar als je het goed doet, dan bouw je toch sympathie en vertrouwen op. 

Best Practices:

  • Gebruik templates. De opzet van iedere e-mail of bericht kan prima hetzelfde zijn, als je maar informatie toevoegt die voor iedere ontvanger persoonlijk is. Hergebruik aspecten waarvan je weet dat ze werken.
  • Member invites member: Persoonlijk hoeft niet altijd persoonlijk van jou te komen. Je kunt namelijk ook jouw bestaande netwerk oproepen hun netwerk uit te nodigen. Veel communityplatformen hebben deze functionaliteit ingebouwd, of je kunt een oproep doen in je nieuwsbrief (met evt. een gratis weggever).
  • Tools zoals Calendly hebben ook het voordeel dat de afspraken aan een tijdslimiet gebonden zijn: ze behoed je jezelf voor ellenlange afspraken.
  • Organiseer een challenge om jezelf aan een nieuwe groep potentiële klanten te laten zien. Zo bereik je in één klap een groep mensen en tegelijkertijd persoonlijk contact onderhouden. 
  • Gebruik webinars als one-off persoonlijke presentaties. Een webinar is de perfecte manier om gratis exposure te krijgen en met een eenmalige effort een groter publiek te bereiken. Je kunt webinars ook herhaaldelijk inzetten (en bijvoorbeeld ‘live’ aanwezig bent op de chat). 

4. Samenwerking

Een gouden tip om meer mensen met je onderneming te bereiken is door de handen ineen te slaan met andere ondernemers (binnen dezelfde niche). Door samen te werken met anderen, krijg je in één klap ontzettend veel bereik binnen een nieuw publiek. 

Best Practices:

  • Organiseer een challenge met andere content providers (binnen een vergelijkbare niche) en bundel jullie krachten om beiden te laten zien wat je kunt. Door een challenge te organiseren met een andere ondernemer hebben jullie beiden profijt van het presenteren van elkaars werk aan ieders publiek. 
  • Affiliates: laat andere ondernemers jouw producten en diensten aanbevelen op hun eigen website en/of platformen. Zij ontvangen in ruil daarvoor een percentage van het aankoopbedrag of vast bedrag wanneer er via hen een verkoop is gedaan. 
  • Samenwerken met andere ondernemers die al een list hebben. 
  • Gebruik webinars om samen te werken met ondernemers in een vergelijkbare niche. Voor veel ondernemers is een webinar een goede manier om in te zoomen op een bepaald onderwerp. Voor hen is zo’n webinar een perfecte manier om in de diepte in te gaan op een onderwerp. Voor jou is het gratis publiciteit.

Affiliates werken omdat de andere ondernemer zijn best moet doen jouw product te verkopen om zelf geld te verdienen. Een heikel punt blijft echter het afrekenen… Wat spreek je af? Wat voor tarief hanteer je? Wat voor marges gebruik je? Ga je voor een vast bedrag of juist een percentage? En hetzelfde geldt voor samenwerkingen: hoe verdeel je de winst? 

Beginnende ondernemers worstelen vaak met dit soort vragen. 

5. Bloggen 

Het schrijven van blogs is een goede manier om organisch verkeer naar je website te krijgen. Door publiekelijk relevante content op je website te hebben, kan je beter gevonden worden door google. Wanneer je een hogere ranking hebt op Google zullen meer mensen je vinden. 

  • Het genereren van organisch verkeer is een gratis manier om mensen naar je website te krijgen. 

Een goede blog beantwoord vragen waar een lezer mee zit en door naar jouw site te gaan en het meest waardevolle antwoord te bieden, leidt dit hopelijk tot conversie.

Bloggen is ook een manier om te laten zien dat jij de expert bent binnen jouw niche.

Tussen het vinden van een blog en de daadwerkelijke conversie tot klant, zitten wel een aantal stappen. Zo moet je blog eerst goed ranken voordat een lezer jouw website überhaupt kan vinden. Wanneer ze jouw website vinden worden ze hopelijk getriggerd zich aan te melden voor de nieuwsbrief, of je te volgen op social media. Ze leren jou en je diensten dan kennen en gaan op basis daarvan vaak pas op een later moment over tot koop. 

Best Practices:

  • Publiceer iedere week een nieuwe blog – en maak deze routine heilig. Door consistent te zijn in je publicaties zal je website een positieve boost krijgen van Google. 
  • Schrijf een blog zo behulpzaam mogelijk: mensen zijn op zoek naar een antwoord op een vraag. Pas wanneer je dat antwoord (duidelijk) geeft, zullen ze je vertrouwen. Bovendien blijven mensen zo langer op de pagina en klikken ze misschien wel door naar een ander artikel. (Denk aan de snippet: geef zo beknopt mogelijk antwoord en ga daar stapsgewijs dieper op in)
  • Recycle blogs op andere kanalen, zoals je nieuwsbrief, LinkedIn, Google Mijn Bedrijf, Facebook en Instagram. Pas de tekst hier en daar aan indien nodig en zorg dat je featured image hergebruikt kan worden voor alle verschillende doeleinden. 
  • Ook voor blogs geldt: ship it! (Seth Godin: het is beter iets te publiceren dan niets, geef niet op en wees niet bang) En voor blogs geldt, dat je altijd content kunt toevoegen zonder je huidige ranking te verliezen. Je kunt dus prima blogs posten zonder foto’s en deze later toevoegen. Je kunt ook prima taalfouten er later uitvissen. Let er wel op dat grotere aanpassingen aan bestaande tekst wél een verandering in je ranking kan betekenen.

6. LinkedIn 

Voor bepaalde niches (met name business en persoonlijke ontwikkeling) is LinkedIn een goede bron voor het vinden van nieuwe klanten. 

Best Practices:

  • LinkedIn Sales Navigator: gebruik deze tool om je doelgroep te analyseren. Is deze persoon geschikt voor jou als potentiële klant? Zo ja, aan wat voor e-mail lijst kan je deze persoon toevoegen? 
  • Gebruik bloggen via LinkedIn als tool om meer interactie te krijgen en eventueel terug te linken naar je blogs. Focus op contact onderhouden met de personen die actief reageren en potentieel nieuwe klanten kunnen worden. 

7. Google Mijn Bedrijf

Vooral voor lokale bedrijven is het het waard om Google Mijn Bedrijf in te stellen zodat je sneller opgepikt wordt voor lokale zoektermen op Google. 

Je kunt Google Mijn Bedrijf gebruiken om posts te plaatsen, producten weer te geven en andere bedrijfsinformatie openbaar te maken. 

Best Practices:

  • Gebruik Google Mijn Bedrijf voor blogs: uit ervaring blijkt dat posts sneller opgepikt worden wanneer deze ook gelinkt staan op Google Mijn Bedrijf. 
  • Gebruik foto’s met goede tags zodat ook foto’s sneller opgepikt worden in de Google zoekmachine. 

8. Nieuwe Trends (Zoals Clubhouse en YouTube Shorts)

Nieuwe trends zijn de perfecte manier om jezelf als ondernemer aan een nieuw publiek te presenteren. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter. 

Clubhouse is een gratis tool voor iPhone en zal binnenkort ook uitkomen voor Android. Je kunt Clubhouse gebruiken om bekendheid te krijgen door ‘kamers’ te huren waarin je een soort seminar kunt geven. 

Clubhouse werkt op basis van een ‘invite only’ systeem. Je wordt als het ware uitgenodigd door gebruikers en wanneer je eenmaal binnen bent kan je mee luisteren naar live gesprekken (van bekende en onbekende mensen die je volgt). Zie het als een sociaal netwerk met audio-chats. Of een podcast waarin je als gebruiker je hand mag opsteken om vragen te stellen. 

YouTube Shorts was YouTube’s antwoord op TikTok en de eerste maanden maakte het niet uit wat voor video je publiceerde, als het maar een short was. Je kreeg er geheid vele malen meer views door en een aanzienlijk groeiend aantal subscribers

Best Practices:

  • Wanneer een nieuwe tool wordt geïntroduceerd betekent dat het één groot wilde westen is: vol mogelijkheden en héél veel ruimte voor trial & error 🙂 
  • Zodra er een nieuwe app, tool, platform uitkomt en jij bijt er het spits af, heb je het voordeel dat je vrijwel geen concurrentie ervaart, baat hebt bij all-over-the-place algoritmes en: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. 
  • Nieuwe platforms hebben vaak aantrekkelijke advertentieprijzen. Je kon op Facebook ooit voor een paar euro per maand duizenden mensen bereiken. Nieuwe platforms zijn perfect voor zulke ‘baat het niet dan schaadt het niet’ advertenties.

9. Online Challenge

We hebben ‘m al even genoemd: de online challenge. Het organiseren van een online challenge is een goede manier om een nog-niet-bestaande-onderneming te boosten met een eerste groep (potentiële) klanten. 

Best Practices:

  • Gebruik challenges om dips in traffic op te vangen. Ondernemingen die seizoensgebonden zijn kunnen baat hebben bij een challenge die juist zo’n dip-periode overbrugt. Zelfs wanneer zo’n challenge niet per se tot directe verkopen leidt, kan je wel potentiële klanten doorsluizen naar een e-mail lijst voor “de rest van het jaar”. 
  • Challenges zijn een goede manier om een community op te bouwen. Zo gebruiken we zelf bijvoorbeeld een Founding Members Strategie in de vorm van een challenge in onze Platform Lanceer Strategie.

10. Bestaande klanten

Het wordt vaak gezegd dat investeren in een bestaande klant meer sales oplevert dan het vinden van nieuwe klanten. En hoewel zulke uitspraken voortdurend van waarde veranderen in een wereld waarin alles snel verandert, is het de moeite waard je huidige klanten op waarde te schatten. 

Best Practices:

  • Probeer producten of diensten in verschillende prijsklassen aan te bieden: nieuwe klanten zullen eerder geneigd zijn een goedkope dienst ‘te proberen’ en wanneer dit bevalt zullen ze makkelijker als bestaande klant een duurder product of dienst afnemen. 

11. YouTube

Afhankelijk van je niche (met name health & fitness, financiën, mode, reizen) en doelgroep (internationaal, engelstalig), is ook YouTube een bron van potentiële klanten. 

Omdat bezoekers jou meteen zien en horen krijgen ze heel sterk het gevoel dat ze je kennen. YouTube is een uitstekende tool om jezelf te profileren als expert en potentiële klanten kennis te laten maken met jou als persoon. 

Best Practices:

  • Know-Like-Trust: Er zijn weinig tools waarbij je jezelf zo natuurlijk kunt presenteren als op YouTube. (Potentiële) klanten leren je eerst kennen, vervolgens gaan ze je aardig vinden en uiteindelijk gaan ze je vertrouwen. En in die laatste groep zitten allemaal potentiële klanten. 
  • YouTube begint steeds meer als een zoekmachine te werken en vaak worden (fragmenten uit) filmpjes zelfs gebruikt in de Snippet. Pas deze strategie toe op je video’s en je organische bereik zal ontzettend veel profijt hebben van YouTube.
  • Gebruik YouTube als middel om mensen door te sluizen naar je website. Gebruik een call to action om gebruikers naar je website te sturen, waar ze jouw producten en/of diensten kunnen vinden. Varieer met je CTA: gebruik niet ieder filmpje om je publiek te sturen, maar slechts de belangrijkste.

Blog Updates

gerelateerde artikelen

Reacties