Hoe gebruik je webinars voor je online onderneming? (Tips van onze Platformgebruikers)

Woman streaming online webinar training

Ze worden steeds populairder: online webinars en trainingen. Ben jij een online ondernemer en ben je bang dat je webinar een grote flop wordt, vol no-shows en tjirpende krekels? Dan vraag je je misschien af: hoe gebruik je webinars voor je online onderneming? 

Binnen de Platform Essentials community maken onze platformeigenaren slim gebruik van webinars. Samen met hen hebben we de beste tips en toepassingen voor je op een rijtje gezet. 

1. Bepaal het doel van je webinar

Niet iedere webinar is hetzelfde, en daarom moet je jezelf eerst een aantal dingen afvragen: 

  • Voor wie is mijn webinar bedoeld? 
  • Wat wil ik met mijn webinar bereiken? 
  • Wat voor soort webinar helpt mij het beste mijn doel te bereiken? 

Een webinar is een online seminar: een digitale bijeenkomst waarbij een spreker informatie deelt met meerdere luisteraars. Wanneer je webinars voor je (online) onderneming gebruikt kan dat meerdere doelen dienen: 

DoelDoelgroepUitkomst
Informeren over (nieuwe) functionaliteiten of doel van een product of dienstHuidige gebruikersTevreden gebruikers/ambassadeurs voor je diensten
Informatie geven over een onderwerp waar jij een expert in bentPotentiële klantenAutoriteit opbouwen
Nieuwe klanten werven
Listbuilding

Het grote verschil met een webinar en een online training is dat een webinar vooral draait om informatievoorziening, terwijl een online training meer focust op de toepassing ervan. 

“Een boek lezen is shelf development. Kennis toepassen is self development.”

Desalniettemin is het belangrijk om het mogelijk te maken voor deelnemers om vragen te stellen. Bijvoorbeeld door middel van een live chat, door klanten live het woord te geven, of door ze vooraf hun vragen te laten stellen op een forum. 

2. Stel huisregels in en communiceer ze vaak en duidelijk

Voordat je begint met je webinar raden we aan huisregels in te stellen en deze duidelijk te communiceren. Het beste doe je dat meerdere malen en via meerdere kanalen. 

  • Tijdens de aanmelding
  • In de herinneringse-mail
  • Voorafgaand aan de webinar

Huisregels dienen om de webinar goed te laten verlopen, maar ook om no-shows te voorkomen. Leg uit dat je deelnemers de morele verplichting hebben om op te dagen wanneer ze zich aanmelden. Bijvoorbeeld door duidelijk te maken dat er maar een bepaald aantal plaatsen beschikbaar zijn, of door uit te leggen dat jij als organisator goed moet weten hoeveel deelnemers je hebt. 

“Vraag je gebruikers om zich af te melden wanneer ze niet kunnen deelnemen aan je webinar. Communiceer jouw verwachting dat gebruikers actief meedoen.”

Tip van een platformeigenaar

Bij het uitleggen van de huisregels is het ook slim om meteen uit te leggen hoe gebruikers vragen kunnen stellen: tijdens de webinar of aan het eind? Met een chat of door hun “hand op te steken”? Maak ook je verwachtingen duidelijk door gebruikers te instrueren kort en bondige vragen te stellen. 

3. Goede opbouw: introductie > informatie en tips > aanbod > uitsmijter

Het is nogal een open deur om te zeggen dat je voor een goede opbouw moet zorgen. Want, wat is nou een goede opbouw? Volgens onze ervaren platformeigenaren ziet die opbouw er als volgt uit: 

  1. Introductie: leg uit wat je gaat vertellen, wat de regels zijn en wanneer en hoe deelnemers vragen kunnen stellen. Geef aan dat je aan het eind een goed aanbod gaat doen en een hele waardevolle tip. 
  2. Informatie en tips: het grootste deel van je webinar bestaat uit de informatie die je gaat delen. Zorg voor screenshare of powerpoint slides om je informatie zo goed mogelijk weer te geven. Beantwoord vragen tussendoor of plan vragenblokken in. 
  3. Aanbod: doe een fantastisch aanbod tegen een onweerstaanbare prijs
  4. Uitsmijter: sluit af met een supergouden tip waardoor gebruikers het aanbod dat je net hebt gedaan niet kunnen afslaan. Laat ze inzien dat ze jou nodig hebben om te bereiken wat je net in je webinar hebt uitgelegd. 

Door eerst informatie te geven leren gebruikers de belangrijkste dingen van jouw expertisegebied. Maar, je geeft ze informatie – en dat is iets anders dan ze leren hoe ze informatie toepassen. Dat gebruik je slim om op te bouwen naar je aanbod. En vervolgens bouw je dat weer op naar je uitsmijter, waarin je uitlegt wat nu écht de geheime truc is. 

Dan beseffen je deelnemers dat ze er beter aan doen om te kiezen voor het knallende aanbod dat jij ze net hebt gedaan. 

4. Maak de uitsmijter echt een KNALLER

Hoe maak je je aanbod aantrekkelijk? Daar hebben onze platformeigenaren een paar onmisbare tips voor: 

  • Noem tijdens je webinar steeds de volledige prijs van je producten of diensten. Aan het eind van je webinar doe je een onweerstaanbaar aanbod, waarbij je jouw producten of diensten voor 50% aanbiedt! BAM! 
  • Omschrijf jouw doelgroep als “mensen die dit écht serieus nemen”. Zo voelen je potentiële klanten zich speciaal en geroepen, want ze willen écht succesvol zijn. 
  • Voeg schaarste en urgency aan jouw aanbod toe, bijvoorbeeld: het is alleen vandaag geldig en alleen voor de eerste 10 mensen die zich aanmelden. 

5. Maak je diensten of producten onmisbaar tijdens de webinar

Kennis krijgen is wat anders dan kennis toepassen. Leg gedurende je webinar uit aan je klanten wat de meerwaarde van samenwerken met jou is. Jij geeft ze de kennis, maar hoe pas je dat dan toe in de praktijk? Dat leren ze pas wanneer ze jouw diensten of producten aanschaffen. 

  • Speel hier slim op in door te verwijzen naar andere cursussen die jij aanbiedt. 

Gedurende het webinar geef je je deelnemers allerlei tipjes van de sluier. Zo ontvangen ze waardevolle informatie, maar uiteindelijk is het toepassen van die waardevolle informatie een heel ander verhaal. Maar om dat te leren, kunnen ze niet anders dan met jou in zee gaan. 

6. Gebruik vragen en interactie optimaal 

Hoewel de aard van een webinar redelijk eenzijdig is, weten onze platformeigenaren uit ervaring dat een interactieve webinar een stuk succesvoller is. 

Gebruik daarom een interactieve chat of vragen voor je deelnemers tijdens je webinar. Bijvoorbeeld door een casus of opdracht tijdens je webinar te bespreken en je gebruikers te vragen hun antwoorden in de chat te zetten. 

Wanneer je informatie deelt tijdens je webinar, moedig je je deelnemers aan vragen te stellen om ervoor te zorgen dat ze alles goed begrijpen. 

Is je webinar met een klein groepje en heb je beeld van je deelnemers? Zorg er dan voor dat je zicht hebt op alle deelnemers. Kijk goed naar de gezichtsuitdrukkingen om er zeker van te zijn of ze écht snappen wat je bedoelt. Als je deelnemers je niet volgen dan zie je dat meteen. 

7. Eigen klanten inzetten om ervaringen te delen

Geef je een webinar over producten of diensten die je aanbiedt? Vraag dan een aantal huidige gebruikers om deel te nemen. Dit dient drie doelen: 

  1. Je potentiële gebruikers zien dat eerdere klanten tevreden zijn met jouw product/dienst.
  2. Je huidige gebruikers maken de webinar interactief door hun eigen ervaring te delen.
  3. Je bouwt als bedrijf/onderneming geloofwaardigheid op door transparant te zijn.

Dus krijg je tijdens de webinar de vraag of je product makkelijk in gebruik is? Succesvol is voor huidige klanten? Wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn? Laat je huidige gebruikers aan het woord en je potentiële klanten zullen de transparantie waarderen. 

Je huidige klanten genieten waarschijnlijk van hun status als “founding members” of “expert”. Mocht je ze nog iets willen geven voor hun bijdrage dan kun je altijd korting op producten of diensten aanbieden. Maar nóg beter is het om het webinar ook interessant te maken voor je bestaande klanten. Bijvoorbeeld door in te gaan op slimme toepassingen van je producten of diensten.

8. Plan je webinars met enige regelmaat

Door regelmatig webinars te hosten, gaan je gebruikers jou als belangrijke en betrouwbare bron van informatie zien. Maar wanneer host je een webinar? 

  1. Iedere week / maand (voor je bestaande klanten)
  2. Iedere keer wanneer je nieuwe functionaliteiten aan je diensten/producten toevoegt
  3. Ieder jaar in januari 
  4. Iedere paar maanden 
  5. In combinatie met een challenge

Onze platformeigenaren waarderen een regelmatige webinar wanneer we nieuwe functionaliteiten aan het platform toevoegen. Aan de andere kant hosten veel platformeigenaren een webinar wanneer ze een challenge gaan lanceren, een aanbieding willen doen, of op een ander belangrijk moment in het jaar.

Wees ook creatief met je webinars: heb je bijvoorbeeld al eens gedacht aan een ‘webinarfestival’ of een ‘online summit’? Waarbij je gedurende één week iedere avond een andere webinar host. Of van één hele dag een groot webinarfeest maakt door verschillende sprekers webinars te laten geven. 

9. Promoot je webinar met “scarcity” en “urgency”

Wanneer je een webinar host hoop je op zoveel mogelijk aanmeldingen. Zorg daarom voor een gevoel van scarcity en urgency bij het promoten van je webinar. Bijvoorbeeld door een beperkt aantal plaatsen beschikbaar te maken. 

Er zijn ook platformgebruikers die tickets voor webinars verkopen. Zo voorkom je no-shows en maak je je webinar nog waardevoller. 

10. Gebruik de juiste tools

Welk programma gebruik je voor je webinar? Onze platformeigenaren hebben een aantal favorieten op een rijtje gezet voor je: 

ProgrammaVoordelenNadelen
Zoom (Meetings)Je ziet de gezichten van je deelnemers
Interactief, je kunt je kijkers aan het woord laten, je kunt kijkers gemakkelijk co-host maken
Het heeft geen geïntegreerde e-mailfunnel. De Zoom Cloud (1GB) is snel vol. Het is lastiger om mensen permanent te muten/uit de vergadering te verwijderen. Maximaal 100 deelnemers. De Zoom Webinar functionaliteit is erg duur.
Webinar GeekMakkelijk e-mailnotificaties versturen naar deelnemers en aanmeld-landingspagina’s – ook op basis van acties van de gebruiker, veel ruimte om webinars op te slaan en de mogelijkheid om de webinar in webinargeek terug te kijken voor nieuwe aanmeldersJe ziet je deelnemers niet. Interactie is alleen mogelijk via chat.
Webinar JamHandige paginabouwer
Handig om e-mailadressen te verzamelen
Duur abonnement voor veel gebruikers
YouTube/Facebook LiveGratisJe hebt geen controle over je deelnemers + reacties

Zelf kiezen wij vaak voor de standaard Zoom meetup functionaliteit, omdat we (nog) niet boven de 100 deelnemers per webinar zitten en omdat we graag een interactieve webinar houden met af en toe ook de mogelijkheid voor ons publiek om vragen te stellen.

11. Spanning opbouwen met nieuwsbrieven & social media

Voordat je webinar van start gaat bouw je de spanning op met nieuwsbrieven en posts op sociale media. Door je webinar op meerdere kanalen te promoten vergroot je het bereik. 

  • Tip: Zorg ervoor dat gebruikers op Social Media kunnen delen dat ze meedoen met je webinar. 

Sommige webinarprogramma’s bieden de mogelijkheid aan om e-mails te sturen aan je deelnemers. Daarmee bouw je de spanning op en bereid je je deelnemers voor op een knallend programma. Alternatief is om een nieuwsbriefsysteem te gebruiken of – zoals mogelijk bij Platform Essentials – een notificatie vanuit je platform te sturen.

Wij sturen meestal de dag van te voren nog een reminder om de deelnemers te herinneren aan de tijd van de webinar en wat ze kunnen verwachten. Daarna sturen we nog één laatste reminder ongeveer een half uur voor de bijeenkomst.

12. Gebruik slides

Een goede webinar is goed opgebouwd. Dat betekent ook dat je webinar gemaakt is voor verschillende deelnemers. Je kunt immers niet voorkomen dat een aantal deelnemers niet op komt dagen. Of dat je groep spontaan besluit passief mee te luisteren. 

In zulke gevallen ben je goed voorbereid met een presentatie aan de hand van slides. Gebruik hiervoor PowerPoint, Google Slides of Prezi. Dan heb je altijd iets om op terug te vallen als het even stilvalt. 

Wanneer je functionaliteiten uitlegt is het handig om je scherm te delen. Zorg ervoor dat je min of meer uitgestippeld hebt welke pagina’s je nodig hebt, en zorg er ook voor dat je alle tabs en informatie open hebt staan.

13. Gebruik je webinar later weer

Nog een best practice van onze platformgebruikers: sla je webinar op en gebruik hem later als gratis weggever of als onderdeel van een cursus. 

Een live webinar hoeft niet te betekenen dat het “niet live” niet meer waardevol is. Dus gebruik je webinar als extra bron van informatie om te delen in cursussen, abonnementen, weggevers, challenges of op social media. We zien bijvoorbeeld vaak dat een webinar reeks later ingezet kan worden als waardevolle cursus.

Blog Updates

gerelateerde artikelen

Reacties