Wanneer kan ik beginnen met een platform?

snowman

Voordat je kunt beginnen met een platform vraag je je misschien af wat een platform nu eigenlijk is. De ‘officiële’ definitie volgens Wikipedia luidt als volgt:

Een platform is een organisatie waarin men samenwerking en overleg tussen verschillende groeperingen tot stand brengt.

Bron: Wikipedia

Een platform heeft verschillende kenmerken:

  1. Op een platform is samenwerking mogelijk tussen verschillende groepen
  2. Een platform wordt gebruikt om kennis te bundelen op bepaalde gebieden (binnen bepaalde niches)
  3. Een platform wordt gebruikt voor activiteiten.

Op een platform van Platform Essentials komen deze elementen samen in een super flexibel, makkelijk te gebruiken, multifunctioneel en mooi design. Je kunt de volgende elementen op je platform gebruiken:

  • community
  • memberships
  • leermodules
  • evenement management

In een notendop zou je dus kunnen zeggen dat een platform een niveau hoger is dan een “gewone” website. Naast de essentiële tools die een platform heeft die verder gaan dan die van een website, biedt een platform een unieke ervaring voor jouw gebruikers. En dat is voor ondernemers natuurlijk interessant!

Als je een eigen website hebt of erover na zit te denken je eigen online business te beginnen, dan vraag je je misschien af wat een platform jou kan bieden. In dit artikel gaan we daarom in op de vraag: wanneer kan ik beginnen met een platform?

Waarom is een platform een goed idee voor mijn (bestaande) bedrijf?

Een platform is een uitstekend idee voor bedrijven die zich specialiseren in een specifieke niche. Een niche is een afgebakend marktsegment waarin minder concurrentie is, maar dieper ingegaan wordt op het specifieke deel van de markt.

Een platform maakt van jou de autoriteit binnen je niche

Als jij een online bedrijf hebt waarin jij de autoriteit bent of wilt worden binnen een bepaalde niche, dan is een platform een essentiële stap. Een platform maakt jouw namelijk in één klap de leider van een niche, en je kunt gemakkelijk en snel een community vormen met andere “like-minded” mensen binnen jouw niche.

Een platform is voor kennisdelers

Als nicheleider heb jij de unieke positie van kennisdeler. Als kennisdeler deel jij de informatie die je hebt met bijvoorbeeld cursisten of leden, maar onderling vormt iedereen deel van de community, waarin op zijn beurt ook weer informatie gedeeld wordt.

Het hebben (en managen) van een community is niet alleen super belangrijk om jouw positie als marktleider te versterken, maar ook om nieuwe informatie in te winnen over waar jouw klanten naar op zoek zijn.

Dankzij een platform heb je toegang tot een unieke community

Op een platform ben jij als nicheleider natuurlijk een kennisdeler, maar zijn leden voor elkaar ook weer kennisdelers en die hoeveelheid aan informatie is ontzettend waardevol!

Voor de leden van een platform is een community van zéér grote toegevoegde waarde, omdat ze snel en direct in contact kunnen komen met mensen die dezelfde interesses hebben als zij.

Voor members biedt een platform niet alleen de mogelijkheid om allerlei cursussen en evenementen bij te wonen, maar ook een forum waarop mensen elkaar vragen kunnen stellen.

Met een platform kan je snel en makkelijk opschalen

Een andere reden om over te stappen van een gewone website naar een platform is omdat je makkelijk kunt opschalen. Je kunt niet alleen véél meer mensen bereiken via online diensten, cursussen en/of producten, maar je kunt ook blijven groeien zonder dat er limieten aan je succes zitten.

Wanneer is een platform géén goed idee?

Niet alle platforms zijn hetzelfde. Sommige platforms beperken zich tot één bepaalde activiteit, zoals een discussieplatform of een verkopersplatform.

Als je met jouw onderneming geen kennis verkoopt, of community samenbrengt, dan kun je je afvragen of je wel een platform nodig hebt. Als je bijvoorbeeld online kleding verkoopt, dan kun je in principe volstaan met een website met een shoppingcart waarop jouw producten verkocht worden. Tenzij je natuurlijk een community wilt opbouwen en méér wilt bieden aan klanten dan alleen maar producten verkopen.

Ook wanneer je je website alleen gebruikt voor blogs of recepten, is een platform niet perse nodig. Maar ook hier hangt het van jou af: wat wil je met je website en jouw onderneming bereiken?

Je zou dus kunnen zeggen dat een platform geschikt is voor iedereen die méér wil doen met het delen van hun kennis en opbouwen van community binnen hun niche, en dus niet voor mensen die daar geen tijd of belangstelling voor hebben.

Zodra je méér elementen wilt gebruiken dan alleen een blog, webshop of receptenpagina, dan kan een platform je héél veel bieden.

Maar, als je geen interactie wilt met je publiek (of zij onderling) dan is een platform in het algemeen niet nodig.

Kan ik een (succesvol) platform beginnen als ik nog géén online business heb?

Je hoeft geen bestaand (online) bedrijf te hebben om je eigen platform te starten. Je kunt direct beginnen met je eigen platform, waarop je (je eigen) cursussen aan gaat bieden, een community op gaat bouwen en evenementen gaat organiseren.

Een goed begin is het halve werk

Het starten van een platform is veel minder ingewikkeld dan het lijkt – qua inhoud dan. Zodra je je eerste cursus online hebt staan kan je namelijk al met 10 leden een succesvol membershipplan opzetten.

Zo win je meteen de kosten van je platform terug en heb je een goed begin van 10 ambassadeurs die de basis kunnen vormen van de community op jouw platform.

Vergeet niet dat het máken van een cursus natuurlijk wél veel tijd in beslag kan nemen, maar dat is afhankelijk van de tijd en moeite die je in het creëren van nieuwe content voor je platform steekt.

Voor iedere niche is er een markt

Als je je afvraagt of jouw niche wel “groot genoeg” is om een platform voor te beginnen: het antwoord is ‘ja!’.

Er zijn altijd like-minded mensen! En vaak véél meer dan je denkt. Als jíj een onderwerp interessant vindt, dan zijn er anderen die dat ook vinden!

Het fijne van dit internet tijdperk is dat mensen juist online met elkaar in contact kunnen komen en zo hun passies, interesses en kennis met elkaar kunnen delen!

Een voorbeeld: Sneeuwpoppen-niche

Stel, je bent een gepassioneerde sneeuwpop bouwer en je reist iedere winter naar noord Scandinavië om in de sneeuw je volledig te focussen op het perfectioneren van jouw sneeuwpop sculpturen. Je hebt daar een klein groepje kennissen en de foto’s die je deelt in je sociale media worden altijd enthousiast onthaald door je Nederlandse netwerk. Mensen vinden het leuk en zien jouw plezier in de sneeuw. Er wordt regelmatig gevraagd hoe je dat toch doet, die mooie sculpturen maken.

Je kunt dan bijvoorbeeld een cursus maken over “sneeuwsculpturen” en uitleggen waar in noord Scandinavië je het beste in de winter heen kunt gaan voor een gezellige sneeuwsculptuur vakantie, welke materialen je nodig hebt en waar je op moet letten zodat je sneeuwsculptuur niet halverwege tragisch ineen stort.

In eerste instantie kun je beginnen met het aanbieden van deze cursus en een kleine community voor je eigen netwerk. Misschien organiseer je zelf een reis, of delen deelnemers hun eigen foto’s en ervaringen op je platform. Jouw content over sneeuwpoppen levert misschien vragen op van je netwerk, wat weer content kan vormen voor blogs en nieuwe cursussen.

Door die content wordt het platform ook steeds beter gevonden op Google en jouw persoonlijke netwerk helpt enthousiast met het delen van hun ervaringen en nodigt daarbij nieuwe mensen uit in het platform.

Zo kan het ook gebeuren dat je opeens ontdekt dat wat jij doet óók heel interessant is voor mensen die zich met zand-sculpturen bezig houden. En voor je het weet wordt je uitgenodigd op het internationale congres voor zandsculpturen – en niet als bezoeker, maar als spreker!

Door je platform heb je een onbetwiste expert-status verkregen en ben je nu in staat je cursussen aan meer mensen te verkopen, maar ook je diensten uit te breiden. Naast online cursussen en netwerken biedt je nu ook evenementen aan.

En voor de échte enthousiastelingen bied je een jaarlijks membership aan waarmee je toegang geeft tot exclusieve cursussen, forums, groepen en evenementen. Zo kun je jouw inkomsten voorspelbaar maken en nog meer waarde toevoegen aan dit groeiende netwerk van gelijkgestemden.

Natuurlijk is dit allemaal een fictief voorbeeld, maar het is niet ‘far-fetched’. Jij kunt dit ook doen binnen jouw niche. Het enige wat je nodig hebt zijn de juiste tools, een passie voor je niche en het doorzettingsvermogen om er een succes van te maken.

Binnen iedere niche is er een hoop te leren

Als je je afvraagt of je wel genoeg content kunt creëren binnen de niche waarop jij jouw platform wilt baseren: één van de voordelen van een community is dat je dankzij je leden heel veel kunt leren over andere, vergelijkbare interesses. Of juist op onderwerpen wordt gebracht waar je anders niet aan gedacht had.

Er zijn zo veel meer mogelijkheden nádat je begint, waar je in eerste instantie niet aan zou denken, maar dankzij het platform en je community bieden andere mogelijkheden zich aan.

Wanneer je zelf de expert bent binnen een niche, vergeet je al snel welke makkelijke vragen een beginner of nieuwkomer heeft. Wanneer die binnen een community aan bod komen, presenteren zich een heleboel ideeën voor potentiële cursus- en/of blog onderwerpen!

Hoe veel tijd ben ik kwijt met het opstarten van mijn platform?

Als je zelf een platform in WordPress wilt ontwikkelen dan kost dat je heel veel tijd en geld. Eerst moet je onderzoeken welke tools je nodig hebt, dan moet je onderzoeken wat de beste tools zijn, daarna moet je kijken of tools wel goed met elkaar kunnen samenwerken en vervolgens moet je alles uitbouwen en die tools ook nog eens goed instellen.

Een platform waarop cursussen en community elementen de basis vormen heeft ook nog eens een hele andere hosting nodig dan een ‘gewone’ website die je als digitaal visitekaartje inzet en je zult constant moeten controleren of plugin-updates niet voor problemen zorgen.

Je kunt veel beter focussen op je core-business (je content, je sales, je community) dan zelf tijd steken in de techniek.

Wij maken al jaren platformen en weten precies welke essentiële tools er nodig zijn, maar zelfs voor ons is het ‘from scratch’ bouwen van een platform minimaal een maand werk. En dan hebben we het nog niet over de kosten. Want naast de arbeidsuren die erin gestoken moeten worden zal je platform vallen of staan met de keuze voor de tools die je ervoor gebruikt.

Je hebt echt premium hosting en tools nodig die constant ontwikkeld blijven worden door de ontwikkelaar, anders krijg je al snel veiligheids- en compatibilteitsproblemen bij iedere WordPress of plugin update (en als je ervaring hebt met WordPress: dat is bijna dagelijks).

Een platform van Platform Essentials is in de basis al helemaal klaargemaakt voor direct gebruik en is startklaar. De jaarlijkse kosten die je zelf zou moeten maken voor goede hosting en alle premium tools zitten allemaal inbegrepen in het pakket en zijn een stuk lager omdat wij licenties en infrastructuur in bulk inkopen.

Je kunt direct jouw content uploaden en toevoegen en beginnen met het uitnodigen van members. Als je de content al klaar hebt staan, ben je daar binnen een paar dagen (of zelfs een paar uur!) klaar mee en kun je je platform lanceren!

Waarom een Platform via Platform Essentials?

Kosten
Het pakket van Platform Essentials bevat hosting en tools die per website individueel meer dan 4000 euro zou kosten per jaar. De licenties die je nodig hebt worden namelijk constant door ontwikkeld en dat is waar je jaarlijks voor moet betalen.

Als je zou stoppen met betalen, dan blijven die plugins vaak wel functioneren, maar zullen er binnen afzienbare tijd problemen ontstaan mbt veiligheid en functionaliteit van je platform.

Het PFE pakket bevat al die licenties en wij zorgen er bovendien voor dat alles goed blijft functioneren en leveren support bij het gebruik ervan en eventuele technische problemen.

Gebruiksgemak
Platform Essentials is gebaseerd op WordPress, en zelfs als je nog geen ervaring hebt met WordPress, dan is het super makkelijk te gebruiken. Alles werkt in de basis al erg intuïtief en wij hebben het met extra instellingen nog wat intuïtiever gemaakt.

Flexibiliteit
Bovendien is een platform van Platform Essentials super flexibel. Geen onderneming is hetzelfde en de functionaliteiten die jij nodig hebt, heeft een ander misschien niet nodig.

Je kunt dus heel gemakkelijk zelf kiezen of je van je platform een soort LinkedIn maakt of meer een soort Udemy. Het kan allemaal.

Klaar voor gebruik
Met premium tools en optimale instellingen is een platform van PFE klaar om het maximale te halen uit jouw onderneming en je niche. Wij doen de techniek, jij focust op je content en je community.

Ook zo enthousiast?!

Sta je te popelen om NU met je eigen platform van start te gaan? Of ben je gewoon héél benieuwd of een platform iets voor jou (of jouw business) is? Plan dan een gratis consult in met Elmar en krijg vrijblijvend advies!

gerelateerde artikelen

Reacties