Conversiestrategieën: van websitebezoeker naar betalende klant

Trust

Mensen naar je website krijgen is één ding. Maar wat doe je om bezoekers die geïnteresseerd zijn vervolgens om te zetten in betalende klanten? Het is helaas vaak niet genoeg om een mooi gestylde website te tonen met een ‘kies-voor-ons!’ tekst. De keuze voor een aanbieder wordt namelijk vaak gemaakt op basis van vertrouwen. En dat moet je eerst winnen.

Om je conversie te verhogen moet je vertrouwen scheppen, bijvoorbeeld door (gratis) goede content aan te bieden, zoals blogs, cursussen, proefperiodes, challenges of een gratis weggever. Anderzijds leren klanten je persoonlijk kennen met bijvoorbeeld e-mailmarketing, consults of video’s.

Als ondernemer ben je vaak vooral druk met naamsbekendheid en dienstverlening. Maar wat doe je met bezoekers die eenmalig langs komen op je website? Hoe zorg je ervoor dat die mensen uiteindelijk omgezet worden in klanten? 

De Essentie van Conversie

Om je conversie te verhogen moet je vertrouwen scheppen. De bezoeker moet niet alleen gaan zien dat jouw kennis en aanbod waardevol zijn, ze moeten jouw brand gaan zien als betrouwbare bron van informatie. Door (gratis) goede content aan te bieden, zoals blogs, cursussen, een proefperiode, challenges of een gratis weggever krijg je dat vertrouwen. 

Anderzijds helpt het als potentiële klanten je persoonlijk leren kennen door middel van e-mailmarketing, consults of video’s. Een eenmalige bezoeker zal zelden overgaan tot een directe aankoop. Om die reden geef je ze in plaats daarvan een gratis kennismaking zodat je daarna persoonlijk met klanten kunt communiceren via email, telefoon of sociale media. 

  • Omdat conversie een proces is, is de eerste stap het verkrijgen van de contactinformatie van je bezoeker. Dat heb je nodig om met ze in gesprek te kunnen gaan. Daarna focus je op vertrouwen wekken en een persoonlijke relatie opbouwen. 

1. Listbuilding door het aanbieden van een gratis weggever via de email 

Een goede marketingstrategie om je contactenbestand uit te breiden is door middel van listbuilding. Listbuilding is letterlijk het opbouwen van een lijst e-mailadressen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw diensten. Oftewel, een waardevolle bron van potentiële klanten die jij op ieder later moment kunt gebruiken om je producten te promoten. 

  • Pro-tip: Listbuilding werkt in principe met een lokmiddel: een leuke korting, een handig e-book of een gratis consult. De potentiële klant geeft in ruil daarvoor wat informatie op, zoals een e-mailadres. 

Het voordeel van listbuilding is dat je niet alleen een e-mailadres krijgt, maar ook meteen kunt laten zien aan de gebruiker wie jij bent. Met je weggever krijg je een kans de gebruiker te overtuigen. Die gratis weggever moet dus van goede kwaliteit zijn, anders ben je je potentiële klant snel kwijt. 

Anderzijds kun je zo’n lijst ook gebruiken voor een regelmatige e-mail. Daarin laat je zien wat je in huis hebt en wie je bent. Dit schept vertrouwen onder je lezers en uiteindelijk converteren ze zich gemakkelijker tot klant. Want jij blijft immers top of mind dankzij je wekelijkse nieuwsbrief. 

2. Laat klanten zien wat je aanbiedt met een gratis cursus 

Wanneer je als online ondernemer cursussen aanbiedt, kun je overwegen gratis cursussen aan te bieden. De potentiële klant zit dan niet meteen vast aan een eindeloos abonnement en hoeft geen grote investering te doen om te kijken of de cursus bij hem past. 

Aan de andere kant moet een klant zich aanmelden en dat betekent dat jij weer een e-mailadres aan je lijst kunt toevoegen. 

  • Pro-tip: Nadat de potentiële klant een een cursus heeft deelgenomen, ontvangt de klant een customized e-mailflow die hem in een mum van tijd overtuigt om meer cursussen te volgen. 

Bovendien krijg je zo de unieke kans je gebruikers ervan te overtuigen dat jouw kennis en cursussen van hoge kwaliteit zijn. En vaak is dat het belangrijkste om potentiële klanten om te toveren tot échte klant.

3. Geef gebruikers de beste ervaring met een gratis proefperiode

Wil je je klanten écht overtuigen dat een lidmaatschap op jouw platform een goed idee is? Dan zorg je ervoor dat ze zich aan kunnen melden voor een proefperiode. Net als met een gratis cursus kunnen klanten dan zelf de mogelijkheden van een platform ervaren. 

Voor een proefperiode geldt nog meer dat je je potentiële klanten de tijd wilt geven jouw product, dienst of platform te leren kennen. Want zeg nou eerlijk: geen e-mail, video of verkooppagina kan de mogelijkheden van je platform zo goed onder woorden brengen als de ervaring zelf.

  • Pro-tip: Houd proefgebruikers gescheiden van je betalende gebruikers en geef pas toegang tot je waardevolle netwerk nadat de proefgebruiker klant wordt. 

4. Organiseer een challenge om vertrouwen te scheppen

Een online challenge is een goede marketingstrategie om meer potentiële klanten te werven. Het is bovendien ook een goede conversietool omdat het ervoor zorgt dat je klanten meteen heel sterk op jou moeten vertrouwen. Als ze het einde van de challenge willen halen, moeten ze namelijk stap voor stap op jouw expertise bouwen. 

En dan is het afnemen van een dienst of product nog maar een kleine stap. 

  • Pro-tip: Zorg ervoor dat je aan het einde van je challenge een knallende aanbieding klaar hebt staan. Met een uitzonderlijke korting voor de deelnemers van je challenge. En een formulier waarmee iedereen zich super gemakkelijk aan kan melden. 

Je kunt een challenge ook gebruiken als Founding Members Strategie. In dat geval worden de eerste deelnemers van je challenge je eerste betalende klanten. Door ze duidelijk uit te leggen dat alles nog in de opstartfase zit, kun je met hun feedback een goede basis leggen voor je bedrijf. En zij hebben het voordeel de meest exclusieve deelnemers op je platform te worden. 

5. Gebruik Facebookgroepen als de autoriteit in je niche

Facebookgroepen zijn een goede aanvullende conversietool om twee redenen: mensen zijn al bekend met Facebook en weten hoe het werkt. Ze hoeven zich niet aan te melden voor een extern platform, maar kunnen gemakkelijk instappen binnen een vertrouwde omgeving. Ten tweede heeft Facebook een miljoenenpubliek. En jij dus ook. 

Pro-tips: 

  • Gebruik Facebookgroepen om te laten zien wie jij bent en wat je kunt. 
  • Beantwoord vragen van de deelnemers van je groep en zorg ervoor dat ze jou als autoriteit binnen de niche gaan zien. 
  • Zorg ervoor dat er een duidelijke link naar je platform is, zodat mensen die geïnteresseerd zijn zich makkelijk kunnen aanmelden. 
  • Vraag ook meteen aan nieuwe deelnemers een e-mailadres op te geven wanneer ze tot je groep toetreden. Die gebruik jij dan weer voor je conversie e-mails. 

Een nadeel van Facebook zijn de algoritmes en het overschot aan advertenties. Daarom bied jij naast je facebookgroep ook een alternatief platform aan. Zonder al die extra afleiding en specifiek gericht op jouw niche.

6. Leer elkaar kennen met een gratis consult

Voor veel ondernemers is het beste verkoopmiddel toch wel een één-op-één gesprek. Zo eentje waarin je lekker je salespitch lanceert en klanten meteen te hulp schiet met de juiste antwoorden. Of met de juiste vragen… 

In een geslaagd consult laat jij de klant zelf tot de ontdekking komen dat ze jou nodig hebben. Dit doe je door hén de vragen te stellen: Waar loop je vast? Waar heb je hulp bij nodig? Hoe denk je dat ik jou kan helpen? Na zo’n gesprek is er nog maar één oplossing mogelijk: met jou in zee gaan. 

Pro-tips:

  • Bereid een script voor dat je als leidraad gebruikt voor ieder gesprek
  • Sluit het gesprek af met de perfecte upsell (je allergrootste, beste, mooiste, meest perfecte oplossing) 
  • Maak iedere offerte op maat: gebruik de woorden van je klanten

7. Help klanten op weg met een quiz

Met een interactieve tool heb je meer kans van slagen. De potentiële klant stelt zich op dat moment al open voor een eventuele aankoop en is eerder geneigd deze ook daadwerkelijk te volbrengen. 

Je kunt hier handig op inspelen met een online quiz. Bijvoorbeeld in een pop-up of op een pagina. Je kunt de gebruiker vragen stellen over een bepaald onderwerp en als resultaat een customized product aanbieden. 

  • Pro-tip: Of je zorgt ervoor dat je gebruiker eerst een e-mailadres op moet geven om de resultaten van de quiz te ontvangen. Je kunt dan persoonlijk een mail sturen met een follow-up. 

Wees creatief met dit soort quizzen. Gebruikers vinden het leuk om gekke weetjes over zichzelf te ontdekken. Bijvoorbeeld met welke celebrity hun antwoorden matchen. 

Maar dit soort quizzen zijn niet alleen nuttig voor de gebruiker. Jij kunt er ook veel kostbare informatie mee winnen door inzicht te krijgen in wat je klanten willen of nodig hebben. Zorg er dus voor dat je een goede tool hebt. Idealiter eentje waarmee je de antwoorden van je potentiële klanten kunt inzien en analyseren. 

8. Sta je klanten persoonlijk te woord met een online chat

Je ziet hem steeds meer: een chat button in een hoekje van de pagina waarmee je rechtstreeks contact kunt opnemen met je bezoekers. En je hoeft niet per se meteen 24/7 beschikbaar te zijn. Je kunt een chat ook zo instellen dat je per e-mail kunt antwoorden. 

  • Een chat is een goede conversietool omdat je snel en gemakkelijk de zorgen van je potentiële klanten kunt wegnemen. Hebben ze vragen, twijfels of individuele wensen? Dan sta jij paraat met de antwoorden, zekerheden en mogelijkheden. 

9. Laat zien wie je bent met video’s

Een groot nadeel van online ondernemen is dat het voor de potentiële klant vaak wat abstract blijft wie of wat er achter een onderneming staat. Omdat ze niet persoonlijk in contact raken met iemand blijft het relatief makkelijk voor een toekomstige klant om toch weer weg te klikken en geen aankoop te doen. Zorg er daarom voor dat je je conversie verhoogt door te laten zien wie je bent.

  • Pro-tip: Het is belangrijk dat je jezelf zo “menselijk” mogelijk maakt. Een goede manier om dit te doen is door middel van video’s. Waarop je zelf goed zichtbaar bent 🙂

Voordat je meteen met je eigen YouTube kanaal aan de haal gaat, kun je er ook voor kiezen om één goede promotievideo te maken. Niet te “salesy”, maar lekker casual zodat je toekomstige klant meteen ziet wie jij bent. Dat schept vertrouwen en als je het goed doet, kan dat zo maar het verschil maken tussen wel of geen conversie. 

10. De gouwe ouwe “vraag brochure aan”-knop

Hey, je hoeft helemaal niet aan de slag met hippe quizzen of fancy videos. Je kunt ook gewoon een klassieke knop op je website plaatsen waarmee je gebruikers een offerte of brochure aankunnen vragen. 

  • Pro-tip: Vraag meteen een telefoonnummer of e-mailadres en je kunt de verkoop via jouw lievelingsmethode afronden. 

Voor sommige klanten werkt een ouderwetse brochure gewoon heel goed. Even horen wat er in de prijs zit inbegrepen, welke individuele oplossingen er mogelijk zijn en snel en gemakkelijk verschillende aanbieders vergelijken. Zit jij in zo’n niche? Dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen met allerlei tierelantijnen, maar plaats je gewoon een simpele knop met een formulier op je website. 

Bij Platform Essentials bieden we de tools en de ervaring om zelf jouw perfecte conversie strategie te implementeren. En wil je nu nog geen platform, maar misschien straks wel? Start dan met ons Conversion Essentials pakket. Daarmee krijg je een professionele WordPress website die volledig voor je gemanaged wordt. En bovendien behoud je de mogelijkheid in de toekomst je website uit te breiden naar een volledig leer-, community- en evenementenplatform! 

Blog Updates

gerelateerde artikelen

Reacties