Hoe bedenk je een goede domeinnaam voor je Website?

Domain word made of square letter word on wooden background.

Heb je eindelijk een goed idee gevonden om je eigen website of online business op te zetten, moet je er nog een naam bij bedenken. En dat is belangrijker dan je denkt.

Door meteen van start te gaan met een goede naam kan je jezelf een hoop ellende in de toekomst besparen. Het is namelijk lastig een domeinnaam te veranderen.

Denk bijvoorbeeld aan de URL, het logo en al het marketing materiaal wat je aan zou moeten passen. Of bijvoorbeeld het e-mailadres wat aan je domeinnaam gekoppeld is en links vanaf externe websites en in emails die je in het verleden verstuurd hebt: die zouden allemaal niet meer werken.

Goed nadenken over je domeinnaam voordat je je website lanceert is daarom ontzettend belangrijk.

Maar, hoe bedenk je eigenlijk een goede domeinnaam voor je website?

  • Alle voorbeelden zijn verzinsels en zijn geen bestaande websites (op het moment van schrijven, in ieder geval) wel zijn enkele van de genoemde domeinen al geclaimd.

In dit blog nemen we je mee langs alle do’s en don’ts voor het bedenken van een goede domeinnaam.

1. Een goede domeinnaam voor je website is kort en eenvoudig 

Een korte en eenvoudige naam is makkelijk te onthouden, voorkomt verwarring en is makkelijk te vinden. Vermijd (woorden met) speciale tekens (zoals umlauts), leestekens, accenten en dashes om typefouten te voorkomen. 

Een korte naam betekent niet dat het per sé één woord hoeft te zijn. Je kunt ook korte zinnen gebruiken (van maximaal twee woorden). Een langere zin of grotere woordgroepen zijn echter af te raden, ze zijn dan simpelweg te lang om te onthouden. Namen die woorden in het enkelvoud gebruiken zijn ook vaak beter. 

taalfanaat.nlDeBesteLeerlingVanDeKlas.nl
beterleren.nltaalgenieën.nl
avondkrant.nlsavondslezen.nl
keukenprinses.nllipglossspecialist.nl

Het belang van een eenvoudige naam beperkt zich niet alleen tot de domeinnaam. Mond op mond reclame wordt enorm beperkt als jouw klanten de naam niet kunnen uitspreken of onthouden. 

Zo gebruik ik voor mijn eigen website bijvoorbeeld een woord uit het Quechua (een inheemse taal uit de Andes), heel uniek en toepasselijk, maar ik had er niet goed over nagedacht dat mensen hier in Nederland dat helemaal niet makkelijk uit kunnen spreken. 

En hoewel het soms ook juist een grappig effect kan hebben of kan uitnodigen om het verhaal erachter te horen, is het over het algemeen beter om een simpele naam te gebruiken die makkelijk te spellen, te onthouden en uit te spreken is. 

2. Een goede domeinnaam heeft een goede extensie

De extensie van je website is het laatste deel van je domeinnaam inclusief de punt. 

Een goede naam gebruikt een veel voorkomende extensie: .com, .org, .net, .edu, of .int. Als je bedrijf in Nederland gevestigd is en zich op een Nederlandse markt richt is .nl een goede extensie.  

Niet alleen je domein- en bedrijfsnaam moeten makkelijk en eenvoudig zijn, ook de extensie is belangrijk. Je kunt tegenwoordig allerlei funky extensies gebruiken, maar het is in de meeste gevallen aan te raden dit niet te doen. 

  • Pro-tip: Hoewel Google steeds minder moeite heeft met het ranken van “ongewone” domeinnamen, biedt een .com website simpelweg nog steeds meer aanzien. Kies daarom voor een domeinnaam waarvan je de .com ook nog vrij is, zodat je deze er bij kunt kopen en problemen in de toekomst vermijd.

Wederom geldt: een klant moet je website kunnen onthouden. Omdat de meeste sites .nl of .com gebruiken, is het meest aannemelijke dat de website die ze willen bezoeken ook daarop eindigt. Het kan er dus voor zorgen dat het je vindbaarheid verkleint. 

Om dit te voorkomen is het aan te raden een .com of .nl domein te kiezen en .org als je een non-profitorganisatie bent/hebt. 

.com.auto
.nl / .be / .fr.tennis
.org.dieet
.net.marketing
  • Pro-tip: Een domein dat eindigt in .tv kan goed werken wanneer je website een soort sidekick is van een YouTube Kanaal (en je hier bijvoorbeeld naar verwijst om producten of cursussen te verkopen). 
  • Fun fact: .tv is ook de landextensie voor Tuvalu.

3. Een goede domeinnaam draagt bij aan het doel van je website

Is je website gefocust op community, e-commerce, e-learning, evenementen? Dan is het belangrijk dat je domeinnaam dat uitstraalt. 

Een goede naam voor een community draagt bij aan een gevoel van saamhorigheid. Een website gefocust op e-learning moet een gevoel van expertise en autoriteit uitstralen. Een webshop zal naar de niche moeten verwijzen. 

Wanneer je website focust op het creëren van een community gevoel, bijvoorbeeld wanneer je een platform hebt met e-learning en/of community mogelijkheden (zoals bij Platform Essentials), is het extra belangrijk de nadruk te leggen op dat gevoel van saamhorigheid. Denk aan specifieke woorden zoals groep, familie, helden, etc. om een community-gevoel te creëren. 

Voor e-learning platforms kan je specifiek denken aan een groep waarin men kan leren, zoals school, kenners, club, academie, etc. 

vissersclub.nl
samenschaatsen.nl
vegafamilie.nl
blogschool.nl
cactusacademie.nl
  • Pro-tip: Door gebruik te maken van slimme woord- en/of taalcombinaties kan je vaak op hele originele doch relevante namen komen. 

Je kunt ook spelen met wat standaard combinaties als je een competitief keyword wilt gebruiken. Hier zijn wat suggesties per doel (Engels/Nederlands):

AutoriteitE-learningCommunityAlgemeenReizenBloggenEcommerce
ProLabClubMy/
Mijn
Magic/
Magie of Magisch
TipsStore/
Winkel
Master/ MeesterCreative/
Creatief
TeamWorld/
Wereld
Travel/
Reizen
InfoShop/
Winkel
Academy/
Academie
TrainingPortalThe/DeLife/
Leven
GuideMarket/ Markt
Wizard/
Tovenaar
MakersLoversToday/
Vandaag
Guide/
Gids
Easy/
Snel of Makkelijk
Best

4. Een goede domeinnaam draagt bij aan SEO

Een goede domeinnaam omschrijft waar je website over gaat of is een verwijzing naar je niche. Door je niche in de domeinnaam op te nemen, kan Google beter identificeren met de inhoud van je website. 

Probeer daarom altijd minstens een gerelateerd keyword te gebruiken voor je domeinnaam. 

Een locatiegerichte naam kan hierbij ook goed helpen. Op deze manier kan Google beter herkennen dat je een lokale business bent en je meer gebruikers sturen die in dezelfde regio zijn. 

Het creatief gebruiken van een woord is ook een goed voorbeeld hiervan. Ze kan je bijvoorbeeld een werkwoord maken van een zelfstandig naamwoord, of een bijvoeglijk naamwoord van een werkwoord.

Een andere belangrijke overweging is om ervoor te zorgen dat je je niet te veel inperkt. Wanneer je bijvoorbeeld een website over flamingos hebt, is PinkBirds.com een goede verwijzing. Greenbirds.com zou wat minder voor de hand liggen. Maar als je je website wilt uitbreiden naar andere vogels, dan is PinkBirds weer te gelimiteerd. 

Zorg er daarom voor dat je woorden gebruikt die relevant zijn, maar niet te specifiek. 

zeeuwsemosselen.nlmosseleninzoutelande.nl
vogelspotter.nlklauwier.nl
nederlandfietst.nlfietseninhulst.nl
  • Pro-Tip: Specifieke of ongerelateerde namen hoeven niet per definitie slecht te zijn. Kies voor een korte, krachtige naam als je een marketingkanon bent en weet dat je heel Nederland jouw naam kan laten onthouden. 

Denk bijvoorbeeld aan Amazon.com: een naam die eigenlijk verwijst naar de Amazone, maar zich zowel inhoudelijk als qua ligging in een totaal andere omgeving bevindt. In dit geval klinkt Amazon wel wat catchier dan BuyStuffOnline.nl. 

Het verschil is dat Amazon gigantisch hard gegroeid is en nu een wereldwijd fenomeen is. Een korte krachtige naam kan daarbij helpen. En soms betekent dit dat je nu eenmaal gebruik maakt van ongerelateerde woorden. 

5. Als je je eigen (merk)naam gebruikt, voeg dan beschrijvende keywords toe

Soms is het handig je eigen (merk)naam te gebruiken in je domeinnaam. Hiermee verhoog je de vindbaarheid op Google wanneer mensen direct naar je (merk)naam zoeken. 

Maar, alleen je merknaam is niet genoeg – het vertelt mensen die jouw merk niet kennen namelijk niet in wat voor branche jij werkzaam bent. 

Een goede tip is daarom om samen met je merknaam een beschrijvende naam te gebruiken die aangeeft in wat voor niche je bedrijf zit. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid van je merk en content en zal er bovendien voor zorgen dat meer mensen je onthouden. 

  • Pro-tip: Aan de andere kant kan je je hiermee ook juist specialiseren: wanneer je bijvoorbeeld in de fitness industrie actief bent, maar je focust je alleen op biceptraining, dan is het slim om die specifieke branche in je naam te gebruiken (mits het betreffende woord geen Trademark bevat).
vandijkboeken.nlkeesjansen.nl
backpackerbart.nlfunmetbart.nl
antiekmetmoniek.nlwinkeldebruin.nl
biceptraining.nlfitmetnike.nl

6. Een goede domeinnaam is tijdloos en relatieloos

Een goede domeinnaam is een naam die over 10 jaar nog steeds werkt en niet aan verandering onderhevig is. Een goede naam is ook niet gevoelig voor verandering in de bedrijfsstructuur of eigenaarschap. Een goede domeinnaam kan je ook uitbreiden naar een bredere niche. 

Wanneer je een website begint weet je niet wat er over een jaar gaat gebeuren (laat staan over 10 jaar!). Zorg er daarom altijd voor dat je een naam gebruikt die niet gebaseerd is op de eigenaren, een relatie, een bepaalde tijd, plaats of gebeurtenis.

Hoe zeer je er ook van overtuigd bent dat je met dezelfde opstelling je bedrijf gaat runnen, je weet nooit hoe het gaat. Sterker nog, volgens een artikel van LinkedIn valt 50% van de samenwerkingen na 2-3 jaar uit elkaar.

Het jaartal van oprichting lijkt misschien een leuke verwijzing naar je website en/of bedrijfsnaam, maar het zegt een klant niet veel plus Google kan zo maar denken dat jouw website alleen maar naar een bepaalde tijd verwijst. 

Dus tenzij je daadwerkelijk naar een bepaald jaar wilt verwijzen (zoals bijvoorbeeld voor een geschiedenis website) is het gebruiken van een jaartal af te raden. 

Een tijdloze website betekent ook dat je uit kunt breiden of uit kunt wijden zonder daarbij zicht op je niche en/of naam te verliezen. Wanneer je gaat backpacken in Peru lijkt deze naam waarschijnlijk perfect voor je website. Maar wat als je daarnaast wilt bloggen over backpacken in Argentinië? Of juist wilt schrijven over luxe-reizen in Peru? 

  • Pro-tip: Zorg er altijd voor dat er ruimte is voor beweging. Een samenwerking, niche of tijdsframe lijkt misschien een goed idee, maar zonder glazen bol geldt altijd: alles is mogelijk, niets is zeker. 

En, zoals hierboven ook al aangegeven, jouw (familie)naam zegt niets over je niche.

dewereldna1493.nlierland2021.nl
wonenineenbusje.nlbartenbregje.nl
klusfanaten.nlklusduo.nl
hollandsehond.nlnederlandseschapendoes.nl
wereldreiziger.nlbackpackingperu.nl

7. Een goede domeinnaam gebruikt stijlfiguren, woordspelingen of taalcombinaties

Eén van de meest gegeven tips is dat je een catchy naam moet bedenken. Nou bedankt. Daar heb je wat aan, hè?

Een pakkende naam is slim bedacht, makkelijk te onthouden, eenvoudig te begrijpen, op één manier te schrijven. Vaak is het een woord (zijn het woorden) wat op meerdere manieren te interpreteren is, maar wél op beide manieren werkt. 

Hier zijn tips om daadwerkelijk een pakkende naam te kunnen bedenken: 

  • Gebruik alliteratie
  • Gebruik woordspelingen
  • Gebruik woorden die ergens symbool voor staan
  • Combineer verschillende talen
  • Gebruik typisch Nederlandse vertalingen van Engelse woorden
  • Gebruik een acroniem

En tips om een ‘slechte’ naam te voorkomen:

  • Dubbelcheck wat jouw naam in een andere taal betekent 
  • Vraag rond waarmee mensen de naam associëren
  • Vermijd ‘grappige’ taalfouten
  • Vermijd “breezertaal” DiE N!3manD BegrYpt
  • Vermijd dubbele (en driedubbele) letters 
  • Vermijd (meerdere) dashes
  • Vermijd woordcombinaties die verkeerd gelezen kunnen worden
  • Vermijd Trademarks (bijvoorbeeld de naam van een bekend merk)

Sommige van deze tips zijn persoonlijk. Daarom is het altijd verstandig met vrienden of collega’s te brainstormen over dit soort dingen. Hoe meer mensen meedenken hoe meer ideeën en feedback je hebt om mee te werken. 

Vergeet niet een naamcheck te doen in internationale kringen. Zorg er ook voor dat wanneer je een ‘taalgrapje’ maakt in een andere taal, de mensen in de doeltaal deze ook werkelijk begrijpen. ‘Ezelsbruggetje’ is voor Nederlanders een bekend woord, maar in een andere taal hebben ze geen idee waar je het over hebt 🙂

  • Pro-Tip: de dashes zijn altijd een beetje gevoelig wanneer het aankomt op de domeinnaam. Maar ook hier geldt weer dat een domeinnaam zonder dash meer aanzien heeft dan een domeinnaam met dashes. Makkelijker spellen en onthouden, Google vindt het fijner én je hebt een betere status.
dichtgetikt.nl (timmerbedrijf)cookingclan.nl
escaleren.nl (ladders en/of liften)Br3ezErta4l.nl
gangmaker.nl (website over wielrennen)welnessstraat.nl
donkeybridge.com (Engelse (bij)les voor Nederlanders)snekbar.nl
EHBS.nl (Eerste Hulp Bij Schoonmaken)huis-tuin-en-keuken-middelen.nl
toffepeer.nlBeetLT.com (Beet Lettuce Tomato of een Beetle?)

8. Een goede domeinnaam kan ook bedacht worden met een naamgenerator

Je hoeft niet uren, dagen of maanden je hersenen te kraken om op een goede naam te komen. Er zijn namelijk een heleboel tools die je een aardig eindje op weg kunnen helpen. Dus: work smarter, not harder 🙂

Een naamgenerator kan een goede hulp zijn bij het bedenken van een naam, maar je kunt ook kijken naar bijvoorbeeld synoniemen of vertalingen. Hieronder een lijstje van onze favoriete tools om een goede domeinnaam te bedenken:

  1. Lean Domain Search (héél veel opties – niet per se uniek, maar veel opties woordcombinaties waarvan bekend is dat ze werken) 
  2. Shopify Bedrijfsnaam Generator (geen héle originele opties, maar wel wat basic ideetjes + iets betere suggesties in het Engels)
  3. Random Word Generator (letterlijk: random, voor als je een extra duwtje in de rug nodig hebt)
  4. Synoniemen.net (voor als je een idee hebt, maar je hebt nét een ander woord nodig) 
  5. Rijmwoordenboek (ook wanneer het geen Sinterklaas is, is Mick een bron van inspiratie)
  6. Google oude Nederlandse woorden (deze pareltjes bijvoorbeeld uit een artikel van HP de tijd) Denk ook aan (korte) spreekwoorden, gezegden, en uitdrukkingen. 
  7. Instant Domain Search: deze (SUPERSNELLE) website checkt niet alleen of een domeinnaam nog beschikbaar is, maar ook welke alternatieven je kunt gebruiken én welke extensies er ook beschikbaar zijn.

9. Een premium domeinnaam is een .com domein

Het blijft toch een beetje een dingetje, die extensies. Hoe leuk we het ook vinden dat Google wat makkelijker om gaat met ongebruikelijke extensies en www.hoppa.tjakka ook een plekje in de rankings geeft, een .com domein blijft toch de eeuwige winnaar wanneer het op je domeinnaam aankomt.

Dus, wat kun je doen als je graag een .nl domeinnaam wilt gebruiken om je locatie te benadrukken? Of wanneer je nog niet weet of je wel wilt over de grens wilt gaan? Dan koop je ze toch gewoon allebei?

  • Pro-Tip: In ieder geval raden we altijd aan om een domeinnaam te kiezen die zowel met de extensie .nl als .com beschikbaar is. Zo hou je de optie internationaal te groeien altijd open en bovendien voorkom je dat er iemand met je URL vandoor gaat.

Om dezelfde reden is het ook nog de moeite waard om na te denken over een naam die je meteen in het Engels ook kunt gebruiken. Dan hoef je niet nóg een keer over je naam na te denken 🙂

Zeker wanneer je een platform hebt, is de stap om internationaal te groeien altijd een potentie (ooooh de opschalingsmogelijkheden). Snoer deze optie daarom niet meteen de mond.

10. Een goede domeinnaam is driedubbel keer gecheckt

Wanneer je een goede naam bedacht hebt, wil je zeker weten dat het ook echt een goede tijdloze naam is. Stel jezelf daarom een aantal vragen om ervoor te zorgen dat de naam die je bedacht hebt ook daadwerkelijk een goede naam is.

Hier zijn een aantal vragen met handige tools om meteen te kijken of je overal aan gedacht hebt: 

VraagTools
Bestaat de naam al in Nederland?KVK Bedrijfsnaam Checker
Is de domeinnaam beschikbaar?Transip Domeinnaam Checker
Bestaat de naam al in Europa?EUIPO Trademark Checker of TMVIEW Trademark Checker
Bestaat de naam al in de wereld? USPTO Trademakr Checker (VS)
Wat betekent de naam nog meer? Google
Wat betekent de naam in een andere taal? Google Translate 🙂
Wat voor connotaties roept de naam op? Praat hierover met mensen uit ALLERLEI verschillende kringen, liefst ook internationaal
Is de naam makkelijk te onthouden? – korte en bondig
– herkenbaar
– geen eigennaam
– niche-gerelateerd keyword
Op hoeveel (andere) manieren kan je dezelfde naam schrijven? – correcte spelling
– eenduidige spelling
– geen gekke letter/cijfer combinaties
– geen dashes of andere leestekens
– vermijd dubbele letters
Is de naam gebonden aan een tijd, plaats of relatie?– vermijd alles wat groei van je business/niche kan beperken
– vermijd alles wat verandering binnen je business/niche kan beperken

Je hoeft overigens niet bang te zijn dat zo’n domeinnaam checker met je naam vandoor gaat om deze vervolgens voor het tiendubbele aan je te verkopen… Ieder bedrijf die dat zou proberen zou namelijk snel door de mand vallen als dat het geval zou zijn. 

11. Een goede domeinnaam is niet in 5 minuten beslist

Wanneer je al deze punten in achting neemt, dan is de allerbelangrijkste stap om er een nachtje (of twee) over te slapen. Je hoeft namelijk écht niet binnen vijf minuten je domeinnaam vast te leggen.

En op die manier kan je zien of een naam ook daadwerkelijk een goede naam is.

Dus, bedenk wat, brainstorm er op los en fantaseer je suf. Maak een lijst en leg hem even weg. De beste ideeën komen namelijk pas nádat de zaadjes geplant zijn.

En terwijl je toch ligt te dromen… Heb je al nagedacht over wat je met je domeinnaam wilt doen? Bij Platform Essentials weten we als geen ander welke mogelijkheden een website kan bieden.

Dus als je zin hebt om nog even verder te brainstormen over je naam, dan kunnen we tegelijkertijd brainstormen over de eindeloze mogelijkheden.

Plan nu je gratis consult in met Elmar

Blog Updates

gerelateerde artikelen

Reacties