Voorbeelden van Platforms (En waarom ze succesvol zijn)

There is more to life than Facebook

Het ene platform is het andere niet… En dat is maar goed ook, want je kunt allerlei kanten uit met een platform. Maar voordat je weet wat je precies met je (eigen) platform wilt bereiken, is het misschien handig om eerst eens te kijken naar de dingen die (bestaande) platforms juist succesvol maken. 

Het belangrijkste aspect van een platform is het hebben van een account: hiermee krijgt iedere gebruiker toegang tot zijn eigen profiel, netwerk en de specifieke componenten van het platform. Binnen een succesvol platform ligt de focus voor gebruikers op het verkrijgen en uitwisselen van informatie. 

Dus het enige wat je hoeft te doen is een account functie op je platform in te stellen en klaar is kees? Nee, zo makkelijk is het helaas toch niet. Er zijn meer dingen belangrijk voor het maken of kraken van je platform. 

Laten we eens kijken naar wat voorbeelden van platformen en wat ze zo succesvol maakt(e).

Hyves: Een Tijdelijk Succes

In de categorie “Kennen jullie deze nog?!”: HYVES! Het is voor velen één van de eerste sociale netwerkplatformen geweest en hoewel het succes niet héél langdurig was, heeft het wel een héle grote impact achtergelaten 🙂

Yup, ik heb mijn oude Hyves profiel teruggevonden!
  • Profiel: check!
  • Vrienden: check!
  • Foto’s: check!
  • Privacysettings: check!

Wat maakte Hyves zo succesvol? 

In de tijd van MSN Messenger was Hyves niet nieuw met zijn berichten-functie, maar wat wél nieuw was, was dat al je online vrienden deze berichten (“Krabbels”) óók konden lezen. Bovendien konden ze ook zien hoeveel vrienden je had en welke foto’s je online zette. Oh, en weet je nog dat je álle kleurtjes en achtergronden zelf kon instellen?!

Hyves had dus als (één van de) eerste een customizable gebruikersprofiel geïntroduceerd. En dat was nieuw.

Vervolgens werd het nóg interactiever toen de “WieWatWaar” werd toegevoegd: vergelijkbaar met de statusupdates van Facebook. Voor iedereen die tot voor kort zijn Hyves-profiel slechts één keer per dag bezocht was het nu toch écht zaak om dat minstens iedere vijf minuten te doen. 

Het gaat verder… Hyves had ook al een membership level geïntroduceerd: De Goldmember. Als goldmember kreeg je een reclamevrij profiel en extra smileys. 

Nu hoor ik je misschien denken, “Maar Hyves is toch geen niche website?” Nou, eigenlijk is het dat wel. Het is namelijk een sociaal platform dat focust op de niche “Nederlanders”. Een niche die, zeker in die tijd, nog helemaal voor het oprapen lag. 

Internationaal gezien waren er ook andere platformen die langzaamaan begonnen te groeien, zoals bijvoorbeeld MySpace. Maar Hyves was speciaal gemaakt voor de Nederlandse markt, en anders dan CU2, héél makkelijk te gebruiken. 

Dankzij Hyves maakten we kennis met een aantal essentiële elementen, die nu niet meer weg te denken zijn uit het online (platform)landschap:

  • Gebruikersprofiel met foto
  • Zonder HTML kennis kon je je profielkleuren en lettertypes aanpassen
  • WieWatWaar statusupdates
  • Foto’s
  • “Krabbels” (openbare berichten) 
  • Privéberichten
  • Blogs
  • Respect-knop (vergelijkbaar met de vind-ik-leuk knop)
  • Community-feeling: alles werd een werkwoord (Ik krabbel je nog wel, ik ben aan het Hyven…)
  • The one-and-only Dancing Banana

De eerste community platformen waren een soort kruiwagen voor andere platformen, omdat de eerste groep mensen nu een duidelijke verwachting had van hoe een platform kan functioneren.

En uiteindelijk is er één het grootst geworden… 

Facebook: Té Veel Succes (?)

Geen blog over platformen zonder Facebook, right?! OK, vooruit. Ik denk dat ondertussen niemand meer om Facebook heen kan dus ik zal jullie de introductie besparen.

Facebook was eigenlijk de internationale versie van Hyves (en daarmee ook de ondergang ervan?). Het was net allemaal even wat strakker, beter en groter… 

Connecties, berichten, updates, privé chats, snelheid, foto’s, albums, groepen… Facebook leek het allemaal nog beter te kunnen. De meest vernieuwende feature van Facebook is waarschijnlijk toch wel de news feed geweest: een eindeloze stroom aan updates van je netwerk. 

De pluspunten van Facebook hoef ik hier niet te noemen, die vind je zodra je op dat blauwe icoontje op je telefoon klikt. 

Al snel kwamen er nog meer features bij: video’s, winkelen, evenementen, plaatsen, gaming, fundraising, muziek, mobiele site en een app en vast nog duizend-en-één andere dingen.

Zeker in het begin was Facebook een buitenkans voor ondernemers. Met héél veel goedkope (en succesvolle) marketing mogelijkheden konden ondernemers een gigantisch publiek bereiken op het platform. Totdat het te groot werd? 

De minpunten van Facebook (voor ondernemers): 

  • Veel updates worden gemist/niet getoond vanwege algoritme
  • Veel afleiding door gesuggereerde content 
  • Veel marketing naar je groep/fans – soms door de concurrent
  • Geen email notificaties
  • Geen eigenaarschap van de gegevens – de content die opgebouwd wordt in je groep en/of fanpage is niet van jou
  • Geen toegang tot e-mailadressen voor follow-ups
  • Slecht doorzoekbaar voor content
  • Heel veel spam en ‘clutter’, daardoor veel moderatie werk

Persoonlijk vind ik dat Facebook het community-gevoel helemaal kwijt is. De persoonlijke connectie die het in eerste instantie zo mooi online wist na te bootsen is weg. En niet alleen op persoonlijk niveau is dit jammer, ook juist voor ondernemers is dit zo ontzettend belangrijk.

En dáááááárom is het hebben van je eigen platform zo ontzettend veel beter voor jou én je gebruiker.

De Voordelen van je Eigen Niche Community

Sinds Facebook dus eigenlijk te groot is geworden, is er een hele nieuwe opening ontstaan voor kleine niches waarin mensen hun eigen community vormen. 

Dankzij Hyves en Facebook zijn mensen bekend geworden met het phenomeen “platform” en is er een basis gelegd voor de verschillende functionaliteiten die men van een platform kan verwachten. 

De enorme toegevoegde waarde van het hebben van je eigen platform is de kennis die je verkoopt door middel van cursussen. Deze unieke content is namelijk specifiek verbonden aan jouw platform. Dus combineer community met kennis en je hebt een recept voor succes. 

Bij Platform Essentials weten we als geen ander hoe je al deze functionaliteiten succesvol kunt combineren. En bovendien doen we dat zo optimaal mogelijk, waarbij snelheid, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid voorop staan. 

Get inspired 🙂

In het algemeen is het echter de combinatie van verschillende elementen die voor een unieke ervaring (en dus succesvol) platform zorgen. En de mogelijkheden zijn daarbij EINDELOOS.

Het maakt eigenlijk niet eens uit in wat voor niche je zit, als je maar creatief bent en je gebruikers de gelegenheid geeft met elkaar te kunnen bonden, ervaringen uit te wisselen, en elkaar te kunnen helpen (of juist lekker de competitie met elkaar aan kunnen gaan). 

The sky is the limit wanneer het aankomt op jouw platform en de mogelijkheden die voor jou werken, maar hieronder zijn wat voorbeelden om je een idee te geven:

  • Denk bijvoorbeeld aan een yoga platform, waarop leden geavanceerde poses kunnen leren. De cursussen bieden dan stap voor stap oefeningen hoe je een bepaalde (geavanceerde) pose kunt leren en specifieke training om dat doel te bereiken.

    Behalve het gebruik van cursussen, kunnen leden ook gebruik maken van een community, waarin ze bijvoorbeeld tips delen over yoga kleding, ayurvedische voeding, en meditaties.

    Een ander essentieel aspect is een profiel, waarop leden bij kunnen houden welke poses ze kunnen (met foto’s of gamification, bijvoorbeeld).

    Als leden in de community hun voortgang delen, is er een hoop gelegenheid voor saamhorigheid en aanmoediging binnen de community.

    Je zou ook nog kunnen denken aan groepssessies, individuele coaching met zoom, of zelfs webinars
  • Een ander voorbeeld is een online talencursus, waarbij studenten zelfstandig hun lesmateriaal door kunnen lopen dankzij een online leeromgeving. Lessen, huiswerk, toetsen kunnen bijvoorbeeld zo ingesteld worden dat de student niet verder kan totdat hij een bepaald niveau heeft gehaald.

    Een community is dan super handig om vragen te stellen en feedback te krijgen en verhoogt de interactiviteit aanzienlijk. Maar je kunt ook bijvoorbeeld leraren met studenten linken via Zoom.

    Gamification is een ideaal component voor een leersysteem om studenten gemotiveerd te houden, en dat is dan ook weer super goed voor de betrokkenheid op je platform.
  • En wat denk je van een platform voor vissers!? Waarop leden bijvoorbeeld cursussen kunnen volgen over hoe je moet vissen, hoe je vissen kunt herkennen, tips & tricks, etc. 

    Op het forum kunnen leden informatie uitwisselen over de beste materialen, kleding, hengels, vissenvoer, vislocaties. Je zou leden er zelfs de mogelijkheid kunnen geven hun eigen vis cursus aan te bieden (waarover jij dan weer commissie kunt krijgen). 

    Je kunt ook retreats organiseren om te gaan vissen op de top 10 beste vissers plekken in Nederland of Europa. 
  • Een voedingscoach voor een speciaal dieet kan een platform oprichten waarop wekelijks nieuwe recepten beschikbaar komen en in plaats van cursussen weekmenu’s aanbieden.

    Zo’n coach kan dan gebruik maken van video’s om deze recepten te delen, of een PDF bestand dat iedereen in een groep kan downloaden.

    Een forum is dan de perfecte plek voor gebruikers om ervaringen met elkaar te delen, nog meer recepten uit te wisselen of tips voor bepaalde restaurants waar je met je dieetwensen terecht kunt.

Dit is slechts een greep uit de vele mogelijke niche platformen die je zou kunnen starten. Bij Platform Essentials krijg je de tools om direct jouw ideeën in de praktijk te brengen. En met onze Platform Lanceer Strategie kun je vandaag al direct beginnen.

Dus waar wacht je op? Maak je dromen waar en word de leider in je niche.

Blog Updates

gerelateerde artikelen

Reacties