De Elevator Pitch: Tips & Stappenplan Om Jezelf Te Presenteren Als Expert!

Businessman taking the elevator

Als expert binnen een nichemarkt is het maar al te belangrijk een goede pitch klaar te hebben. En binnen PFE weten we dat natuurlijk als geen ander… Want al onze ondernemers zijn dé experts binnen hun nichemarkt!

Als niche ondernemer wil je in je communicatie snel duidelijk maken wat je doet en wat je te bieden hebt. Zeker als je dit online doet (bijvoorbeeld in een korte video) heb je maar heel even de aandacht van je publiek vast. Dus… als je maar een paar minuten de tijd hebt om jezelf te verkopen en je gesprekspartner te overtuigen, dan is het natuurlijk belangrijk dat je dat zo goed mogelijk doet, anders is die potentiële klant weer voor altijd vertrokken.

But hey, no pressure! 

In dit blog gaan we nader in op het overtuigen middels een kernboodschap: je elevator pitch. Hoe beter je dit in je hoofd hebt en vaker je dit gebruikt, hoe natuurlijker je overkomt als de expert binnen je niche.

Wil je meer leren? Bij PFE Academy leren we je om je platform slim te lanceren en een waardevolle community en leeromgeving op te bouwen, zodat je de leider wordt in jouw niche. Deze blogreeks van vier delen is onderdeel van de introductie van de Platform Lanceer Strategie. In deze blog reeks gaan we in op:

  1. je doelgroep bepalen
  2. je nichemarkt afbakenen
  3. je target audience overtuigen
  4. je kernboodschap formuleren 

Dit is het laatste deel van deze blogreeks, waarin je aan de slag gaat om een perfecte elevator pitch te formuleren. Dit is ten eerste handig om je concept/onderneming uit te leggen aan andere geïnteresseerden, maar ten tweede is het hebben van een goede elevator pitch altijd waardevol voor het komen tot de kern in je digitale marketing.

Wat Is Een Elevator Pitch? 

Voordat je een goede elevator pitch neer kan zetten, is het belangrijk eerst even stil te staan bij wat een elevator pitch nu eigenlijk is. 

Een elevator-pitch is een korte samenvatting om snel en eenvoudig jezelf of jouw concept voor het voetlicht te brengen.

Het idee is dat je jouw boodschap binnen een korte tijd kunt vertellen dat het bij een toevallige ontmoeting in een lift tussen het sluiten en openen van de liftdeuren overgebracht is en je liftgenoot heeft overtuigd om iets te doen (bijvoorbeeld nog eens met je af te spreken). 

Als expert binnen een nichemarkt is het uitermate belangrijk dat je een goede pitch hebt. Niet alleen voor toevallige ontmoetingen, maar ook voor op je website, social media en algemene klant-communicatie 

De Elevator Pitch: Zowel Online Als Offline ESSENTIEEL!

Een elevator pitch is altijd in ontwikkeling. Een elevator pitch kan zowel een persoonlijke pitch als een salespitch zijn. Het hangt er maar net vanaf wie je gesprekspartner is. 

De elevator pitch is van essentieel belang voor zowel online als offline gebruik. Offline zul je in moeten spelen op je publiek, je doel en je tijd. Online kan een perfect geformuleerde pitch terugkomen op bijvoorbeeld je website, in mails of op social media. 

De beste manier om jouw pitch te formuleren is om een leidraad voor te bereiden en die te oefenen. De beste pitches zijn echter spontaan en worden met passie gebracht. Het is dus geen letterlijk gebed dat je volledig uit het hoofd opdreunt, maar het is altijd anders, afgestemd op je toehoorders. 

Online heb je wél baat bij een goede standaard pitch die je bijvoorbeeld onderaan ieder blog of mailbericht kunt plaatsen. Het is de meest korte samenvatting van jouw concept. 

In alle gevallen moeten de volgende vier elementen in iedere pitch zitten voor een toehoorder die verder nog van niks weet: 

  • Wie ben je;
  • Wat heb je te bieden (oplossingen);
  • Wat kun je toevoegen (voordelen);
  • Wat zoek je/wil je bereiken (een call-to-action).

Er zijn verschillende manieren om mensen te overtuigen en dus ook om je pitch in te steken. Hieronder de 3 meest gebruikte vormen:

  • Humor. Als je jouw boodschap op een grappige manier brengt kan dat veel mensen aanspreken en je boodschap wordt daardoor sneller gedeeld.
  • Het creëren van idealen. Door producten of diensten aan te bieden als een ideale oplossing voor iets waar de klant in eerste instantie geen oplossing voor nodig had (of dacht te hebben).
  • Inspelen op angsten. Door producten of diensten aan te bieden die risico beperken.

Welke manier jij ook kiest om je boodschap voor het voetlicht te krijgen, het overtuigen begint altijd bij een goede pitch.

Waar Moet Je Aan Denken Bij Het Geven Van Een Goede Pitch?

Houd bij het geven van een pitch rekening met de volgende basisregels:

  1. Houd het kort: maximaal een minuut of rond de 100 tot 150 woorden. 
  2. Bedenk een prikkelende opening. Bijvoorbeeld een stelling, iets uit de actualiteit of een vraag naar iets dat relevant is voor je gesprekspartner.
  3. Ga in op de behoefte of het probleem van de ander. Denk aan stap 3 van de ecourse: talk benefits, not features. 
  4. Gebruik vragen als: ‘Herken je…?’, ‘Heb je ook…?’, ‘Klopt het dat…?’ om je gesprekspartner extra te betrekken.
  5. Samenhangend met de vorige: pas je pitch aan aan je gesprekspartner en aan de situatie. Dreun geen standaard verhaal op.
  6. Houd contact met je gesprekspartner en reageer op verslappen van de aandacht.
  7. Voorkom moeilijke termen uit je vakgebied indien je gesprekspartner geen vakgenoot is. 
  8. Wees persoonlijk: praat over jezelf, niet over ‘wij’ en ‘ons bedrijf’. 
  9. Wees enthousiast en toon passie.
  10. Sluit je verhaal af met een ‘call to action’. Bijvoorbeeld een vraag of een uitnodiging.

Wat Is Een Elevator Yell?

Het is niet altijd gemakkelijk om zomaar te beginnen met een pitch. Het kan ook vreemd overkomen als je zonder aanleiding begint te pitchen. Om die reden is het goed ook een ‘elevator yell’ te hebben. 

Een elevator yell is eigenlijk een samenvatting van je pitch in één zin. Het is hiermee de bedoeling dat je luisteraar zodanig geprikkeld wordt dat er een vervolgvraag op komt. 

Bijvoorbeeld ‘weet je wat jij eens zou moeten proberen? Flexwerken onder een palmboom!’

De elevator yell kun je ook goed gebruiken voor je pay-off: de zin die achter je merknaam komt te staan. Voor Flaks is dat bijvoorbeeld ‘flexwerken onder een palmboom’.

Wat Is Een Twitter Pitch? 

Voor online communicatie is een goede twitter-pitch ook belangrijk. 

De Twitter-pitch is een mini-pitch waarin je de kern van jouw bedrijf, product of dienst weergeeft in maximaal 2 zinnen of 140 tekens. Deze vorm is erg handig om te gebruiken als je in een mail kort wil uitleggen wat je precies doet. 

___________________

Bij Platform Essentials krijg je een eigen website met alle essentiële tools in één systeem, zodat je een levenslang automatisch inkomen kunt genereren in je niche. 

gerelateerde artikelen

Reacties