(GDPR) Gegevens exporteren

Volgens de privacy richtlijnen van de GDPR ben je verplicht gebruikers de mogelijkheid te geven hun eigen data te exporteren. Voor de veiligheid moet zowel de gebruiker als de platform eigenaar dit bevestigen.

In het kort #

Om de gegevens van een gebruiker te exporteren, moeten en aantal stappen worden doorlopen:

  1. De gebruiker geeft aan dat hij/zij de accountinformatie wil inzien.
    • Via Account > Exporteer Data
  2. De gebruiker ontvangt een e-mail waarmee de aanvraag bevestigd wordt.
  3. De beheerder ontvangt een e-mail om het verzoek te behandelen
  4. De beheerder kan nu op twee manieren het verzoek inwilligen:
    • De gegevens exporteren en opsturen.
    • Een link doorsturen waarmee de gebruiker zelf zijn gegevens kan downloaden.
  5. De gebruiker heeft nu inzicht in zijn/haar data.

Als gebruiker een export aanvragen #

Gebruikers kunnen op hun account aanvragen dat ze hun informatie willen inzien.

Dit doen ze door in hun profiel naar ‘Account‘ te gaan en op ‘Exporteer Data‘ te klikken.

Zodra de gebruiker op ‘Gegevensexport aanvragen‘ klikt krijgt hij/zij de volgende melding:

En de bijbehorende e-mail:

Nadat de gebruiker op de link klik krijgt hij/zij de volgende bevestiging:

Gegevensexport-aanvragen behandelen #

Als beheerder krijg jij de aanvraag binnen (via e-mail):

Vervolgens heb je twee mogelijkheden:

  1. De gegevens exporteren en opsturen.
  2. Een link doorsturen waarmee de gebruiker zelf zijn gegevens kan downloaden.

Voor meer informatie over hoe je de inhoud van de e-mails aan kunt passen raden we het volgende doc aan:

E-MAIL INSTELLINGEN

Voor meer privacy instellingen raden we het volgende doc aan:

ACCOUNT-INSTELLINGEN