Je community functies instellen en beheren

Een community op een platform is vergelijkbaar met LinkedIn en Facebook. Er is ontzettend veel flexibiliteit om deze in te stellen zoals jij dat wilt.

In dit artikel leer je welke instellingen je kunt gebruiken voor jouw community en hoe je deze kunt aanpassen.

Bekijk de introductie video en lees de helptekst voor meer details.

Hoe het werkt #

De community op jouw platform is vergelijkbaar met community zoals Facebook of LinkedIn. Je hebt dus ook een heleboel vergelijkbare functies!

  1. Een persoonlijk profiel met foto en informatie
  2. Een account waarin je je email, wachtwoord en notificaties kunt aanpassen
  3. Een tijdlijn van de activiteiten binnen je community
  4. Meldingen van activiteiten en berichten
  5. Berichten versturen en ontvangen
  6. Connecties maken met andere members binnen de community.

Al deze instellingen kan je aanpassen in je WordPress Dashboard.

Componenten instellen #

Welke mogelijkheden er binnen jouw platform zijn kan je instellen in je Dashboard. Om componenten aan en/of uit te zetten ga je naar Community > Componenten.

Hier kan je dus instellen wat er voor jouw community members mogelijk is.

Het hebben van een ledenprofiel is verplicht, maar je kunt de andere opties aan of uit zetten door deze te activeren of deactiveren.

Gebruik de checkboxes voor ‘bulkacties’.

Je kunt hier bijvoorbeeld instellen wat wel of niet mogelijk is voor leden. Zo kan je leden bijvoorbeeld de mogelijkheid geven notificaties aan te passen, groepen te kunnen vormen, media te kunnen uploaden en nog veel meer!

Zodra een component aanstaat, kan je deze automatisch vinden in de instellingen van het community menu: Community > Instellingen. Je kunt deze instellingen ook bereiken door op instellingen te klikken naast het desbetreffende component.

Instellingen aanpassen #

Je kunt de individuele componenten aanpassen met meer specifieke instellingen.

Ga hiervoor naar Community > Instellingen. Je vindt de specifieke instellingen bij de sub-tabs in de regel bovenaan de pagina.

Profiel #

Een ledenprofiel is het persoonlijk visitekaartje van een community member. Hier kan een lid een profielfoto toevoegen, een omslagsfoto, informatie toevoegen, etc.

Je kunt de instellingen voor een gebruikersprofiel wijzigen in:

Community > Instellingen, sub-tab ‘Profielen

Hier kan je bijvoorbeeld aanpassen of een lid wel of geen foto kan toevoegen, hoe zijn/haar naam wordt weergegeven en of je naar profielen van andere leden kunt zoeken.

Account #

Ieder lid heeft een account waarin je kan aanpassen welke notificaties je ontvangt en hoe je deze ontvangt (email, dashboardmelding). Een member kan ook zijn wachtwoord wijzigen en privacy instellingen aanpassen.

Deze functie kan je aan of uit zetten in Community > Componenten.

Connecties #

Binnen een forum kunnen members connecties aangaan met elkaar, zodat ze elkaar privéberichten kunnen sturen of andere informatie met elkaar kunnen delen.

Je kunt dit component aan of uitzetten in Community > Componenten, tab ‘verbindingsinstellingen’.

Tijdlijn #

Een tijdlijn is een overzichtspagina waarin je kunt zien welke activiteiten er binnen de community hebben plaatsgevonden.

Deze instellingen kan je aanpassen in Community > Instellingen, tab ‘Activiteit’.

Notificaties (meldingen) #

Zodra er een activiteit plaatsvindt binnen de community, kan een member daarvan op de hoogte worden gebracht. Er komt zowel een notificatie popup rechtsboven in het scherm en evt. een emailnotificatie.

Als admin kan je instellen van wat voor activiteiten een member op de hoogte gebracht kan worden:

Community > Instellingen, tab ‘Activiteitsinstellingen‘ (Scroll naar beneden: “berichten in activiteitenfeeds”)

Berichten #

Leden kunnen elkaar berichten sturen binnen de berichtensectie van de community.

Je kunt natuurlijk je berichten lezen en versturen en snel zien wie er online zijn.

Je kunt instellen of leden elkaar wel of geen privéberichten kunnen sturen in: Community > Componenten.

Groepen #

Leden kunnen groepen met elkaar vormen waarin zij een aparte activiteitenfeed hebben, en privé of openbaar berichten naar elkaar kunnen versturen.

De instellingen hiervoor kan je vinden in: Community > Instellingen, tab ‘Groepen‘.

Forum #

Een forum is een soort “Vraag en Antwoord” platform dat toegankelijk is voor je leden. Hierin kunnen leden elkaar vragen stellen of discussies met elkaar aangaan.

De instellingen hiervan kan je vinden in: Community > Componenten, tab ‘Forums‘.