Je platform instellen en gebruiken als social network (zoals Facebook!)

Het allerbekendste voorbeeld van een platform is misschien wel Facebook: een community platform waarop sociale connecties en interactie het allerbelangrijkste is.

Voor je eigen platform wil je misschien wel iets vergelijkbaars instellen. En dat kan natuurlijk! In dit artikel leggen we uit hoe je je platform zo kunt instellen dat het te gebruiken is als een social network zoals Facebook of Linkedin.

We gaan in deze doc een pagina maken met de volgende elementen:

  • Een activiteitenfeed
  • Laatste blogs
  • Je vrienden/connecties
  • Actieve leden
  • Eventuele andere community componenten die je wilt toevoegen

Deze pagina zou je kunnen instellen als de homepage of op een aparte pagina. Een veel gebruikte toepassing is bijvoorbeeld om deze community pagina weer te geven op een aparte pagina die je bijvoorbeeld ‘community’ noemt. Eventueel kun je ook instellen dat dit de eerste pagina die getoond wordt direct nadat iemand inlogt (standaard staat dit ingesteld op de pagina ‘dashboard’ – zie deze supportdoc daarover)

Header en Logo #

Op ieder platform is het een goed idee om altijd een header en logo bovenaan de pagina te hebben. Zo kunnen de gebruikers makkelijk en snel navigeren en staat jouw logo altijd prominent bovenaan.

Deze instellingen vind je in: Thema Bewerken > Header (voor de instellingen van de header). Je hier de stijling kiezen en eventueel de titelbalk aan de bovenkant van de pagina ‘vastplakken’.

Op je platform staan deze bij voorbaat al zo optimaal mogelijk ingesteld, dus we raden aan de standaard instellingen zo te laten en alleen het logo aan te passen.

Als je nog geen logo hebt toegevoegd kan dat onder Thema Bewerken > Logo.

Voor meer uitleg over hoe je de header en het logo aan kunt passen raden we het volgende artikel aan:

STIJL, LOGO’S EN LAY-OUT AANPASSEN

Titel Menu en Gebruikersmenu #

Om componenten aan het titelmenu of gebruikersmenu toe te voegen ga je naar Weergave > Menu’s.

Bovenaan de pagina selecteer je het menu dat je wilt bewerken, bijvoorbeeld om de componenten aan te passen. In het linkerpanel selecteer je de pagina’s die je aan het menu toe wilt voegen en in het rechter menu verander je de volgorde.

Voor een gebruiker ziet dit er dan als volgt uit:

Voor meer uitleg over hoe je het titelmenu en gebruikersmenu aan kunt passen raden we het volgende artikel aan:

HOOFD MENU EN GEBRUIKERS MENU AANPASSEN

Activiteitenfeed #

Een bekend fenomeen van sociale platformen als Facebook en LinkedIn is het kunnen volgen van de gebeurtenissen van andere gebruikers: de activiteitenfeed.

Als je je platform wilt gebruiken als sociaal netwerk, dan zal de pagina met het activiteitenoverzicht waarschijnlijk je centrale pagina worden.

Schakel eerst via menu Community > Componenten de Activiteiten feed in:

Er wordt dan automatisch een pagina geactiveerd die je kunt vinden via menu Community > Pagina’s. Deze pagina is terug te vinden via menu Pagina’s tussen je overige pagina’s. Daar kun je dus eventueel de naam aanpassen, maar de inhoud van deze pagina kun je niet via die weg aanpassen

Als je verder niets instelt dan vind je op deze pagina nu een overzicht met alle activiteiten die plaatsvinden op je platform, zoals het uploaden van profielfoto’s, het plaatsen van een status update, etc.

  • De Berichtenpagina wordt automatisch aangemaakt wanneer bij Community > Componenten de optie ‘Activiteitsfeeds‘ is geactiveerd. De naam berichtenpagina is misschien wat verwarrend, maar deze pagina verwijst dus naar de activiteiten – niet naar bijvoorbeeld blogs.
  • Bij Pagina’s kan je de titel van de pagina aanpassen zoals deze in het menu te zien is. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een andere naam, zoals Community of Social Network.

Zijbalken toevoegen #

In de zijbalken vind je de componenten die een sociaal netwerk juist zo interactief maken: allerlei verschillende overzichten van wat er op het platform gebeurt.

Nu ga je naar: Weergave > Widgets. In het linkerpanel zie je de beschikbare widgets. In het rechterpanel zie je de plaatsen waar je de widgets toe kunt voegen.

Er zijn er twee relevant voor de News Feed:

  • Activity -> Directory Left
  • Activity -> Directory Right

Sleep nu de widgets die je toe wilt voegen naar de desbetreffende blokken. In het voorbeeld van de PFE Demo website hebben we de volgende widgets ingesteld:

Je kunt zelf kiezen welke widgets je gebruikt, waar je deze plaatst en hoe veel je er gebruikt. Bedenk wel dat hoe meer widgets niet altijd beter is!

Bij iedere widget kan je specifieke instellingen aanpassen, bijvoorbeeld hoe veel informatie er te zien is en welke informatie.

Voor gebruikers is een widget an sich ook weer een interactief onderdeel van de pagina!

  • Pro-Tip! Bij “Laatste activiteiten” kan je méér dan één categorie kiezen waarvan je de laatste activiteiten wilt laten zien. Door deze te selecteren terwijl je de Shift of Ctrl-toets op je toetsenbord ingedrukt houdt, kan je er meerdere tegelijk selecteren.

De activiteitenpagina instellen als homepage #

Om de activiteitenfeed als homepage in te stellen voor je social network ga je naar: Instellingen > Lezen.

Kies bij ‘Homepage’ voor de berichtenpagina. Vanaf nu zal de activiteitenfeed met bijbehorende zijbalken getoond worden op je homepagina.

  • Pro-Tip: stel in dat gebruikers emoji’s, GIF’s en foto’s kunnen uploaden! Lees hier meer over in het volgende artikel:

COMMUNITY-INSTELLINGEN: MEDIA UPLOADEN