Hoe sneller en gemakkelijker jij kunt communiceren met de contacten in je CRM-systeem, hoe beter. Een onmisbaar hulpmiddel hierbij is het e-mailsjabloon. Met een goed sjabloon kun je in een handomdraai krachtige, professionele e-mails opstellen die perfect aansluiten bij de huisstijl van jouw platform. In dit artikel leggen we uit hoe je e-mailsjablonen aanpast en effectief gebruikt.
Maak je e-mails efficiënt en herkenbaar met e-mailsjablonen #
Een e-mailsjabloon is een vooraf ontworpen lay-out voor je e-mails. Het bevat de basisstructuur en het design van je communicatie, zoals je logo, kleurenschema en lettertypen. Het grote voordeel is dat je dit ontwerp maar één keer hoeft te maken. Wanneer je vervolgens een nieuwe e-mail (zoals een nieuwsbrief) wilt versturen, laad je simpelweg het sjabloon en hoef je alleen nog maar de tekst en eventuele afbeeldingen aan te passen.
Dit bespaart je niet alleen enorm veel tijd, maar zorgt er ook voor dat al je e-mails een consistente en professionele uitstraling hebben die direct herkenbaar is voor je contacten.
Je e-mailsjabloon aanpassen en gebruiken #
Wanneer je start met Platform Essentials, staat er al een standaard e-mailsjabloon voor je klaar. Deze kun je direct aanpassen aan jouw merk.
Stap 1: Dupliceer en pas het sjabloon aan
- Ga naar CRM en e-mails en klik op E-mail sjablonen.
- Je ziet hier het standaardsjabloon. Om het origineel te behouden, is het slim om deze eerst te dupliceren. Klik op de drie puntjes naast het sjabloon en kies Duplicate.
- Geef je nieuwe sjabloon een duidelijke naam, bijvoorbeeld “Nieuwsbrief van mijn platform”.
- Belangrijke tip: Laat de velden E-mail onderwerp (Subject) en E-mail preheader leeg in het sjabloon. Deze wil je voor elke specifieke e-mail die je verstuurt uniek maken.
- Pas het design aan. Upload bijvoorbeeld je eigen logo in de header en pas kleuren aan zodat ze overeenkomen met jouw huisstijl.
- Sla het sjabloon op.
Stap 2: Gebruik het sjabloon in een e-mailcampagne
Nu je sjabloon klaarstaat, kun je het heel eenvoudig gebruiken voor een nieuwe e-mail.
- Ga naar Campagnes en klik op Creëer een nieuwe campagne.
- Geef je campagne een naam en klik op Aanmaken.
- In de e-mail editor zie je de knop Import templates. Klik hierop.
- Selecteer het sjabloon dat je zojuist hebt aangemaakt (bv. “Nieuwsbrief van mijn platform”) en klik op Importeren.
- De volledige lay-out van je sjabloon wordt nu in de editor geladen.
Stap 3: Voeg je content en personalisatie toe
Het enige wat je nu nog hoeft te doen, is de tijdelijke tekst in het sjabloon vervangen door de inhoud van jouw nieuwsbrief.
- Personaliseer je aanhef: Gebruik ‘placeholders’ (ook wel ‘merge tags’ genoemd) om de e-mail persoonlijk te maken. De placeholder voor de voornaam is standaard al ingevoegd. Wil je andere gegevens gebruiken, zoals de achternaam? Klik op het icoontje voor placeholders in de editor, selecteer het gewenste veld (bv.
Last Name
), en plak de gekopieerde placeholder in je tekst. - Schrijf je bericht: Vervang de voorbeeldtekst door je eigen content.
Op deze manier kun je razendsnel een prachtig opgemaakte en persoonlijke e-mail versturen naar je contacten, volledig in de stijl van jouw platform.
Denk voor jezelf na of je aan één sjabloon genoeg hebt, of dat je misschien verschillende sjablonen wilt klaarzetten voor verschillende soorten communicatie (bijvoorbeeld één voor nieuwsbrieven en één voor transactionele e-mails). Dit maakt je communicatie nog efficiënter.